علائم و نشانه بیماری هاسلامتی

از کجا بدونم ویتامین ب 12 ندارم؟

از کجا بدونم ویتامین ب 12 ندارم؟

از کجا بدونم ویتامین ب 12 ندارم؟ مهم است که هر کسی بخصوص زنان به مقادیر کافی این ویتامین را از طریق رژیم غذایی دریافت کند.

کمبود ویتامین ب ۱۲ در کسانی که دچار مشکلات گوارشی هستند و یا داروهای اسید معده دریافت می کنند و همچنین در کسانی که رژیم های گیاهی را انتخاب کرده اند، شایع است.

از کجا بدونم کمبود ویتامین B12 دارم؟

کمبود ویتامین ب ۱۲ باعث آسیب دائمی می شود:

کمبود ویتامین ب ۱۲ که سالها ادامه داشته باشد، تشدید می شود و می تواند آسیب عصبی غیرقابل بازگشت را ایجاد کند. از دست دادن حافظه، گیجی، ناتوانی در تمرکز، آسیب های عصبی، بی خوابی، اختلال در نعوظ حتی مشکلات روده و کنترل مثانه از دیگر عوارض کمبود طولانی مدت ب ۱۲ است. بسیاری از این عوارض در صورت تشخیص سریع و درمان می تواند معکوس شود.

ویتامین B12 چیست؟

ویتامین ب ۱۲ یک ماده مغذی است که به سالم نگه داشتن سلول های عصبی و خونی بدن  و به ساخت DNA ، ماده ژنتیکی در همه سلول ها کمک می کند. ویتامین ب ۱۲ همچنین به جلوگیری از نوعی کم خونی به نام کم خونی مگالوبلاستیک که باعث خستگی و ضعف افراد می شود ، کمک می کند.

 

برای جذب ویتامین B12 از مواد غذایی به بدن دو مرحله نیاز است.اسید کلریدریک در معده ویتامین B12 را از پروتئین جدا شده از ویتامین B12 در غذا جدا می کند. بعد از این ، ویتامین B12 با پروتئین ساخته شده توسط معده به نام فاکتور ذاتی ترکیب می شود و توسط بدن جذب می شود. برخی از افراد دچار کم خونی مخرب هستند ، بیماری که در آن نمی توانند فاکتور ذاتی ایجاد کنند. در نتیجه ، آنها در جذب ویتامین B12 از همه مواد غذایی و مکمل های غذایی مشکل دارند.

کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 به این معنی است که بدن شما به اندازه کافی از این ویتامین برخوردار نیست. برای ساختن گلبول های قرمز خون که اکسیژن را از بدن شما منتقل می کنند ، به B12 نیاز دارید. نداشتن مقدار کافی B12 می تواند منجر به کم خونی شود ، به این معنی که بدن شما گلبول قرمز کافی برای انجام کار ندارد. این می تواند احساس ضعف و خستگی در شما ایجاد کند. کمبود ویتامین B12 می تواند به اعصاب شما آسیب برساند و حافظه و تفکر را تحت تأثیر قرار دهد.

 

ممکن است کودکان هم به کمبود ویتامین ب ۱۲ مبتلا شوند:

کمبود ویتامین ب ۱۲ در کودکان جدی است و می تواند با علائمی نظیر کم خونی، مشکلات حرکتی، مشکل رسیدن به نقاط عطف رشد و اختلال رشد همراه باشد که ممکن است منجر به مرگ شود. کمبود ویتامین ب ۱۲ در نوزادان نادر است اما می تواند رخ دهد البته اگر کودکی تغذیه بدون غذاهای حیوانی داشته باشد یا اگر شیر مادری که گیاهخوار است را بخورد یا بعد از دوران نوزادی همچنان فقط شیر مادرش را بخورد. بر طبق یک مطالعه که نتیجه آن در ژورنال پزشکی کودکان منتشر شده است، مصرف مکمل های ب ۱۲ توسط مادران در دوران بارداری می تواند از پیش آمدن این مشکل برای نوزادان جلوگیری کند.

 

عوامل دخیل در کم خونی فقر ویتامین B12

بیشتر افراد از خوردن گوشت ، تخم مرغ ، شیر و پنیر بیش از مقدار کافی B12 دریافت می کنند. به طور معمول ، ویتامین توسط دستگاه گوارش ، معده و روده جذب می شود. کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 معمولاً زمانی اتفاق می افتد که دستگاه گوارش قادر به جذب ویتامین نباشد.

این می تواند زمانی نیز رخ دهد اگر:

• شما کم خونی مخرب دارید. در این کم خونی ، بدن شما سلولهای معده شما را که به شما در جذب ویتامین B12 کمک می کنند از بین می برد.

• شما برای برداشتن بخشی از معده یا آخرین قسمت از روده کوچک خود به نام ایلئوم جراحی کرده اید. این شامل برخی از انواع جراحی است که برای کمک به کاهش وزن افراد بسیار دارای اضافه وزن استفاده می شود.

• شما در نحوه هضم غذا توسط بدن مشکل دارید مانند بیماری سلیاک ، بیماری کرون ، رشد باکتریها یا انگل در روده کوچک.

این کم خونی همچنین ممکن است اگر غذاهای کافی با B12 نخورید اتفاق بیفتد ، اما این نادر است. افرادی که از رژیم وگان استفاده می کنند و افراد مسن که غذاهای متنوعی نمی خورند ممکن است نیاز به مصرف روزانه قرص ویتامین داشته باشند تا مقدار کافی B12 دریافت کنند. دلایل دیگر  کمبود ویتامین B12 شامل نوشیدن الکل و مصرف برخی از داروهای تجویز شده و بدون نسخه است.

از چه منابعی می توانیم B12 دریافت کنیم؟

بسیاری از افراد، ویتامین B12 را از طریق برنامه غذایی خود دریافت می کنند.

این ویتامین به صورت طبیعی در برخی غذاها بر پایه پروتئین حیوانی یافت می شوند که عبارتند از:

گوشت قرمز و مرغ
تخم مرغ
شیر و دیگر محصولات لبنی
منابع گیاهی B12 عبارتند از:
شیر برخی از گیاهان که با ویتامین B12 غنی شدند.
مخمر خوراکی غلات غنی شده

از کجا بدونم ویتامین ب 12 ندارم

از کجا بدونم ویتامین ب 12 ندارم؟

اگر کمبود ویتامین B12 شما خفیف باشد ، ممکن است علائمی نداشته باشید یا متوجه آنها نشوید. ممکن است برخی افراد فکر کنند که اینها فقط نتیجه بالارفتن سن با بدتر شدن کم خونی هست ، ممکن است:

• احساس ضعف ، خستگی و سبکی سر کنید.

• پوستی رنگ پریده داشته باشید.

• زخم زبان ، قرمز و خونریزی لثه داشته باشید.

• در معده خود احساس مریضی کرده و وزن کم کنید.

• اسهال یا یبوست داشته باشید.

اگر سطح ویتامین B12 برای مدت طولانی پایین بماند ، می تواند به سلول های عصبی شما آسیب برساند. اگر این اتفاق بیفتد ، ممکن است موارد زیر را داشته باشید:

• بی حسی یا سوزن سوزن شدن انگشتان دست و پا

• حس تعادل ضعیف

• افسردگی

• کاهش توانایی های ذهنی

 

نحوه تشخیص کمخونی ناشی از کمبود ویتامین B12

پزشک شما را معاینه می کند و در مورد سلامتی گذشته و احساس اکنون شما سوالاتی می پرسد. همچنین آزمایش خون برای بررسی تعداد گلبول های قرمز خون و بررسی اینکه بدن شما ویتامین B12 کافی دارد یا خیر تجویز می شود.

 

سطح اسیدفولیک ، ویتامین B دیگر نیز بررسی خواهد شد. برخی از افراد که سطح ویتامین B12 آنها بسیار کم است ، دارای اسید فولیک پایین نیز هستند. این دو مشکل می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. اما با آنها جور دیگری برخورد می شود.

 

درمان کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 با مکمل های ویتامین B12 درمان می شود. مصرف مکمل ها میزان ویتامین B12 شما را به حالت طبیعی برمی گرداند ، بنابراین دیگر علائمی ندارید. برای اینکه سطح ویتامین B12 خود را نرمال نگه دارید ، احتمالاً باید تا آخر عمر مکمل استفاده کنید. اگر مصرف آنها را قطع کنید ، دوباره دچار کم خونی می شوید.

 

مکمل های ویتامین B12 شما ممکن است آمپول یا قرص ب ۱۲ باشد. اگر از آمپول ب ۱۲ استفاده می کنید ، می توانید یاد بگیرید که آنها را در خانه به خودتان تزریق کنید. برای بسیاری از افراد ، قرص ها به همان اندازه آمپول ها عمل می کنند. همچنین هزینه کمتری دارند و مصرف آنها آسان تر است.

 

می توانید با استفاده از یک رژیم غذایی متنوع شامل گوشت ، شیر ، پنیر و تخم مرغ ، که منابع خوبی از ویتامین B12 هستند ، در خانه برای بهبود سلامتی خود گام بردارید. همچنین ، مقدار زیادی غذای حاوی اسید فولیک، نوع دیگری از ویتامین B مصرف کنید. اینها شامل سبزیجات سبز برگ ، مرکبات و نان و غلات غنی شده است.

از کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12  جلوگیری کنیم.

بیشتر افرادی که از محصولات حیوانی مانند شیر یا پنیر استفاده می کنند به این کم خونی ناشی از کمبود B12 مبتلا نخواهند شد. افرادی که رژیم وگان را دنبال می کنند می توانند با مصرف روزانه یک قرص ویتامین یا خوردن غذاهایی که با B12 غنی شده اند از آن جلوگیری کنند.

 

نوزادانی که از زنانی که رژیم وگان دارند استفاده می کنند باید توسط پزشک بررسی شوند تا ببینند آیا به ویتامین B12 اضافی نیاز دارند یا خیر.

 

اگر دچار کم خونی مخرب هستید یا دلیل دیگری برای جذب ویتامین B12 کافی نیست ، پزشک برای جلوگیری از کمبود به شما آمپول یا قرص ویتامین B12 می دهد.

خواص ویتامین و پروتیین  خواص میوه و سبزیجات

الینا جاویدی

الینا علاقه زیادی به نوشتن برای مخاطبان جوان دارد ، ورزش رزمی انجام می دهد ، برای سرگرمی و آرامش نقاشی و طراحی می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *