ارز دیجیتالدانستنیها

استیکینگ و راه کسب درآمد از آن

 استیکینگ و راه کسب درآمد از آن

استیکینگ و راه کسب درآمد از آن

استیک کردن چیست؟ کسب درآمد کردن از ارزهای دیجیتال تنها به خرید و فروش و یا نگهداری و استخراج آن‌ها محدود نمی‌شود. واژه استیک (Stake) کردن بیشتر در حوزه ارزهای دیجیتال کاربرد دارد. استیک کردن در این‌جا به معنی دریافت کردن سود، در ازای گرو گذاشتن ارز دیجیتال است.

استیکینگ ارز دیجیتال برابر است با خرید یک رمز ارز و نگهداری آن در یک والت! به همین سادگی. این فرآیند شامل نگهداری وجوه در یک کیف پول ارز دیجیتال با هدف پشتیبانی از امنیت و عملیات شبکه بلاک چین است. به زبان ساده، استیک کردن عمل قفل کردن یک ارز دیجیتال رمزنگاری شده برای دریافت پاداش است

استیکینگ ارز دیجیتال را باید راهکار جایگزین فرآیند استخراج، با مصرف منابع پردازشی و برق بسیار کمتر، دانست. یکی از مهمترین مزیت‌های استیک کردن در مقایسه با ماینینگ امکان ورود با سرمایه‌های به مراتب کمتر است؛ بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های گزاف راه‌اندازی یک ریگ ماینینگ و همچنین مصرف برق زیاد، ارز دیجیتال به دست خواهید آورد. البته نباید و نمی‌توان از دردسرهای راه‌اندازی و نگهداری دستگاه‌های استخراج‌کننده، همراه هزینه‌های جانبی متعدد آن‌ها، چشم‌پوشی کرد. به لطف استیکینگ از شر این مشکلات راحت شده‌ایم.

وقتی اقدام به استیک کردن یک ارز دیجیتال می‌کنید، در واقع تبدیل به یک نود در شبکه آن می‌شوید و به بررسی تراکنش‌ها و اضافه کردن بلاک‌های جدید به بلاک چین می‌پردازید، همان‌ کاری که دستگاه‌های ماینر در شبکه کوین‌هایی نظیر بیت کوین و اتریوم انجام می‌دهند. البته در استیکینگ گره‌ها به جای ماینر (استخراج‌کننده)، ولیدیتور (اعتبارسنج) نام دارند.

امکان Staking، تبدیل شدن به یک نود و دریافت پاداش فعالیت به عنوان یک نود اعتبارسنج در شبکه تمام رمز ارزها میسر نیست. به همین دلیل توصیه می‌کنیم قبل از هر گونه اقدام شتاب‌زده، ابتدا اطلاعات خود را تکمیل کنید. به عنوان نمونه ممکن است به قصد استیک کردن، اقدام به خرید بیت کوین کنید، در حالی که به خاطر نوع الگوریتم اجماع شبکه این رمز ارز، Stake کردن آن امکان‌پذیر نیست. تا انتهای این مطلب اطلاعات کافی به دست خواهید آورد.

تفاوت هولد کردن و استیک کردن رمز ارز

ممکن است در نگاه اول فرایند استیکینگ مانند فرایند هولدینگ باشد، اما درواقع این دو تفاوت‌هایی مهم با یکدیگر دارند. در فرایند استیک‌کردن برخلاف هولدکردن، دارایی شما قفل می‌شود و دیگر امکان استفاده و برداشت از آن را به هیچ روشی ندارید، اما این نکته مهم نیز وجود دارد که در فرایند هولدکردن چیزی به دارایی شما (کوین‌ها یا توکن‌ها) اضافه نمی‌شود، اما در فرایند استیکینگ یا سهام‌گذاری، شما علاوه بر دریافت پاداش در قالب همان ارز دیجیتال که استیک کرده‌اید، در تأمین افزایش کارایی، بهره‌وری، غیرمتمرکزشدن شبکه بلاک‌چین، افزایش امنیت شبکه و… رمزارزی که سرمایه‌گذاری کرده‌اید، مشارکت دارید. در ادامه برای درک بهتر تفاوت فرایند هولدینگ و استیکینگ به یک مثال می‌پردازیم:

تصور کنید روش انتخابی شما برای سرمایه‌گذاری فرایند هولدینگ است و براساس تحلیل فاندامنتال، قصد دارید کاردانو را خریداری کنید و آن را برای چند ماه آینده ذخیره نگه دارید. براساس بررسی‌هایی که انجام داده‌اید و اخباری که دنبال کرده‌اید، مشخص شده است که قیمت ADA در آینده‌ای نزدیک به احتمال زیاد افزایش خواهد داشت؛ در این شرایط شما مجبور نیستید تا زمان اعلام‌شده سرمایه خود را دست نزنید؛ برای مثال اگر براساس تحلیل تکنیکال در این میان ارز دیجیتال دیگری مانند اتریوم صعود کند، می‌توانید، توکن‌های کاردانوی خود را به اتریوم تبدیل کنید و هنگامی که قیمت توکن ETH به رقم مورد نظر رسید، دوباره آن را به حالت اولیه برگردانید، اما اگر روش انتخابی شما سهام‌گذاری یا استیکینگ باشد، دیگر چنین کاری امکان‌پذیر نیست.  استیکینگ و راه کسب درآمد از آن

الگوریتم اثبات سهام و تفاوت آن با الگوریتم اثبات کار

همه چیز با استخراج بیت کوین شروع شد؛ شما برای مشارکت در تأمین امنیت شبکه بیت کوین به دستگاه استخراج نیاز داشتید. افرادی که این دستگاه‌ها را داشتند، قدرت پردازشی خودشان را در اختیار شبکه قرار می‌دادند تا امنیت شبکه را تضمین کنند و تراکنش‌ها تایید شود.

در ازای این کار، بر اساس میزان کاری که هر دستگاه یا ماینر انجام می‌داد، پاداش دریافت می‌کرد که به آن پاداش استخراج می‌گویند. این کار یعنی الگوریتم اثبات کار یا ماینینگ (استخراج)، رایگان نبود: تجهیزات گران قیمت بودند و مقدار قابل توجهی برق مصرف می‌کردند. همچنین، تراکنش‌ها نمی‌توانستند خیلی سریع و ارزان انجام شوند.

زمانی که Proof of Stake یا اثبات سهام (استیکینگ) معرفی شد، این زمینه را برای همه هموار کرد تا در پروژه‌های مرتبط با رمزارزها نقش داشته باشند. این کار ساده است: رمزارزهای خودتان را قفل کنید و در ازای نگهداری آنها پاداش بگیرید؛ همچنین، با این کار از شبکه بلاکچین پشتیبانی می‌کنید. این دلیل اصلی است که Staking در کانون توجه بسیاری از پروژه‌های DeFi (پروژه‌های غیرمتمرکز) قرار گرفته است.  استیکینگ و راه کسب درآمد از آن

الگوریتم اثبات کار (PoW)

همان‌طور که می‌دانید، اساس ارز دیجیتال بیت کوین الگوریتم اثبات کار است. براساس این الگوریتم، تراکنش‌ها در قالب بلاک‌ها دسته‌بندی شده و در داخل پایگاه داده (بلاک‌چین) ذخیره و نگهداری می‌شوند. با اتصال بلاک‌ها به یکدیگر، زنجیره‌ای از بلاک‌ها به وجود می‌آیند که به آن بلاک‌چین گفته می‌شود. براساس الگوریتم اثبات کار، ماینرها در شبکه با رقابت به یکدیگر برای حل یک مسئله ریاضی می‌پردازند و هر ماینری که زودتر از سایر رقبا موفق به حل مسئله شود، مجوز افزودن بلاک بعدی بلاک‌چین به او تعلق می‌گیرد و پاداشی را در قالب رمزارز آن شبکه به دست می‌آورد که روند کاملاً متفاوتی با فرایند استیک‌کردن دارد.

مشکل اصلی فرایند اثبات کار نیازمندی آن به منابع پردازشی بسیار است. اگر از هزینه فراوان راه‌اندازی یک ریگ ماینیگ چشم‌پوشی کنیم، نمی‌توان میزان اتلاف انرژی برق و هزینه بالای آن را نادیده گرفت. معماهایی که ماینرها آن‌ها را حل می‌کنند، هدفی جز افزایش امنیت شبکه ندارند؛ بنابراین سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا امکان استفاده از روشی جایگزین برای تأمین امنیت شبکه و افزایش آن وجود ندارد تا بدون اتلاف انرژی زیاد بتوان امنیت شبکه را افزایش داد.  استیکینگ و راه کسب درآمد از آن

بی‌شک همه ما از امنیت بالای شبکه بیت‌کوین مطلع هستیم؛ برای مثال دلیل مطرح‌شدن در این بخش نیز همین سیستم پولی بی‌نظیر آن است، اما برخی کارشناسان معتقدند با وجود اینکه بدون هیچ دلیلی سیستم امنیت شبکه بیت کوین پرمصرف طراحی شده و مصرف آن بسیار بالاست، آیا نمی‌توان با کاهش هزینه‌های پردازشی و مصرف میزان بالای برق، امنیت این شبکه را تأمین کرد؟ در اینجا اهمیت استیکینگ یا سهام‌گذاری نشان داده می‌شود.

الگوریتم اثبات سهام (PoS)

با توجه به پرسش‌های مطرح‌شده درباره فرایند اثبات کار و ایراد‌های آن، مهندسان بلاک‌چین برای برطرف‌کردن این مشکلات روشی بهینه (POS) را خلق کردند. اساس کار الگوریتم اثبات سهام، ذخیره و نگهداری ارز دیجیتال به‌منظور کسب فرصت پردازش تراکنش‌ها و افزودن بلاک‌هاست. در این روش، به‌طور تصادفی به یکی از نودهای استیکینگ حق اعتبارسنجی بلاک بعدی داده می‌شود. این انتخاب نود، به‌منظور تأیید بلوک بعدی رابطه‌ای مستقیم با تعدادهایی دارد که استیک کرده‌اید. هرچه تعداد کوین‌های استیک‌شده شما بیشتر باشد، شانس شما نیز برای انتخاب‌شدن بیشتر است؛ علاوه بر این، فاکتورهای دیگری در انتخاب گره‌ها دخیل هستند که می‌توان اصلی‌ترین آن را تعداد کوین‌های استیک‌شده دانست.

مبدع روش استیکینگ کیست؟

سانی کینگ (Sunny King) و اسکات نادال (Scott Nadal)، اولین افراد معرف این روش در سال 2012 بودند. این دو محقق، از مکانیزم استیکینگ به عنوان روشی برای ایجاد یک ارز دیجیتال همتا همچون بیت کوین یاد کرده‌اند. اولین ارز مجازی که از این روش در آن استفاده شد، پیرکوین – Peercoin بود. شبکه بلاک چین و عرضه اولیه سکه – ICO این رمز ارز، توسط مکانیزم اثبات کار انجام شده بود اما در ادامه، امنیت شبکه آن توسط مکانیزم اثبات سهام تامین شد.

نحوه کار استیکینگ ارز دیجیتال

همان‌طور که بیان شد، در روش اثبات کار، هر بلاک جدید با حل یک مسئله توسط ماینرها با انجام عملیات استخراج ایجاد می‌شود، اما در روش اثبات سهام، تأیید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک جدید تنها از طریق استیک‌کردن انجام می‌شود. در عملیات استیکینگ یا سهام‌گذاری می‌توانید به‌راحتی و تنها با ذخیره مقداری از کوین‌های خود به‌عنوان یک گره در شبکه باشید؛ سپس در یک بازه زمانی مشخص، براساس پروتکل شبکه به‌صورت اتفاقی از میان تمامی نودها یک نود مسئول تأیید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک جدید در شبکه می‌شود. براساس روش استیک‌کردن، هرچه یک گره مقدار کوین بیشتری را سهام‌گذاری کرده باشد، شانس بیشتری برای انتخاب به‌عنوان گره و ایجاد بلاک جدید دارد. در روش استیک‌کردن برخلاف روش اثبات کار، نیازی به خرید تجهیزات و دستگاه‌های ماینر قدرتمند و سرمایه هنگفت نیست، بلکه تنها کافی است مقداری از سرمایه خود را استیک کرده تا پاداش دریافت کنید و به‌عنوان یک گره در شبکه مشارکت داشته باشید. استیکینگ و راه کسب درآمد از آن

بهترین گزینه برای سهام گذاری کدام است؟

با توجه به محبوبیت روزافزون فرایند استیک‌کردن، در حال حاضر گزینه‌های فراوانی پیش روی کاربران وجود دارد که می‌توانند با دارایی‌های راکد خود کسب درآمد کنند. در ادامه برخی از پرسودترین ارزهای دیجیتالی که به سهام‌گذاران خود پاداش می‌دهند، شرح داده شده‌اند.

اتریوم ۲.۰

در حال حاضر یکی از داغ‌ترین گزینه‌های استیکینگ، اتریوم ۰/۲ و همان نسخه ثانویه دومین پلت‌فرم محبوب رمزارزهاست. شما می‌توانید به‌راحتی با سهام‌گذاری روی این رمزارز به یکی از اولین اعتبارسنج‌های این شبکه تبدیل شوید و به رشد این سیستم کمک کنید. برای شروع مشارکت در این شبکه باید حداقل ۳۲ اتر و یک کلاینت شبکه اصلی اتریوم را داشته باشید. پس از آن می‌توانید به‌راحتی با رفتن به این پلت‌فرم فعالیت خود را آغاز کنید. همچنین راهکار دیگر برای انجام فرایند استیکینگ یا سهام‌گذاری در این شبکه- درصورت نداشتن ۳۲ توکن اتر- استفاده از سرویس‌های واسطه مانند صرافی بایننس است.

تزوس

تزوس که فعالیت خود را با نماد XTZ در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ آغاز کرد، در عرضه اولیه خود طوفان بزرگی را در صنعت ارزهای دیجیتال به پا کرد و توانست بیش از ۲۳۰ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کند. مدل اثبات سهام این پلت‌فرم اثبات سهام سیال است که با نماد LPoS نشان داده می‌شود. فرایند سهام‌گذاری در پلت‌فرم آن نیز بیکینگ نام دارد که در لغت به معنای پختن است. روش کار این پلت‌فرم به این صورت است که سهام‌گذاران، در ازای مشارکت و سهام‌گذاری خود در این پلت‌فرم پاداش دریافت می‌کنند. همچنین اگر سهام‌گذاری سبب عملکرد مخربی شود، دارایی‌ او مصادره خواهد شد. برای مشارکت در این پلت‌فرم ابتدا باید ۸۰۰۰ کوین تزوس داشته باشید و یک فول نود اجرا کنید. با توجه به قابلیت دیگر این پلت‌فرم، افرادی که مقادیر کمتری کوین دارند، می‌توانند همان مقدار کوین خود را به‌صورت نمایندگی‌شده در استخرهای سهام‌گذاری به اشتراک بگذارند و به‌صورت اشتراکی با سایر کاربرهای آن استخر پاداش دریافت کنند. میزان بازده سالیانه برای فرایند استیکینگ تزوس بین ۵ تا ۶ درصد است.

الگورند

پلت‌فرم الگورند با نماد ALGO، فعالیت خود را با هدف پرداخت‌های بین‌المللی با حداقل هزینه ممکن آغاز کرد. اساس کار این پلت‌فرم اثبات سهام است و به سهام‌گذاران برای تأمین امنیت شبکه خود نیاز دارد. الگورند برخلاف تزوس از سازوکار اجماع سهام خالص با نماد PPoS استفاده می‌کند، اما در این پلت‌فرم نیز مانند پلت‌فرم تزوس لازم است که سهام‌گذارها فول نودها را اجرا کنند. همچنین شما به‌کمک برخی واسطه‌ها و استخرهای سهام‌گذاری الگورند می‌توانید با آن‌ها نیز مشارکت داشته باشید. سود سالیانه سهام‌گذاری این استخرها معمولاً بین ۵ تا ۱۰ درصد است، اما باید به این نکته نیز توجه کنید که پاداش هر پلت‌فرم متفاوت است؛ برای مثال در یک پلت‌فرم مانند بایننس استیکینگ، سود بازده سالانه از ۸ درصد آغاز می‌شود.  استیکینگ و راه کسب درآمد از آن

آیکون

بلاک‌چین آیکون نماد ICX پروژه پیچیده کره‌ای است که فعالیت خود را بر مبنای اثبات سهام آغاز کرده است. الگوریتم اثبات سهام این پلت‌فرم از نوع نمایندگی‌شده است که با نماد DPoS نشان داده می‌شود و این عمده تفاوت آیکون با الگورند و تزوس است. روش کار این مدل به این صورت است که تعداد مشخصی از سهام‌گذاران، به‌عنوان نماینده سایر کاربران بلوک‌های جدید ایجاد کرده و تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند. در مقابل سایر کاربران با سهام‌گذاری کوین‌های خود می‌توانند با رأی‌دادن نمایندگان را انتخاب کنند. پاداش سالانه از سهام‌گذاری در این پلت‌فرم بین ۶ تا ۳۶ درصد متغیر است.

انواع استیکینگ ارز دیجیتال

همان‌طور که اشاره شد، فرایند استیکینگ یا سهام‌گذاری انواع گوناگونی دارد که عبارت‌اند از:

  • استیکینگ سرد (Cold Staking)
  • استیکینگ قفل‌شده (Locked Staking)
  • استیکینگ منعطف (Flexible Staking)

همچنین با توجه به آپدیت‌های جدید بایننس گزینه‌های جدید دیگری مانند Flexible Saving یا پس‌انداز منعطف و Fixed Saving یا سیوینگ به این موارد اضافه شده است. در ادامه به معرفی هریک از این موارد پرداخته‌ایم:

۱) استیکینگ قفل شده (Locked Staking)

لاکد استیکینگ به هولدکردن ارزهای دیجیتال درون کیف پول صرافی، به‌منظور پشتیبانی از یک شبکه بلاک‌چینی گفته می‌شود. براساس این فرایند تا زمانی که دارایی شما در کیف پول صرافی قفل شده باشد، پاداش دریافت می‌کنید، اما هرگاه بخواهید از کیف پول خود برداشت کنید، فرایند پاداش نیز متوقف خواهد شد. توجه کنید که هر ارز دیجیتال مدت‌زمان مشخصی برای انتظار و قفل‌شدن دارایی دارد و اگر پیش از اتمام آن زمان از کیف پول خود برداشت انجام دهید یا با استفاده از گزینه Redeem از حالت استیکینگ یا سهام‌گذاری خارج شوید، هیچ پاداشی به شما تعلق نمی‌گیرد. در شکل زیر ارزهای دیجیتال با قابلیت استیک‌کردن در صرافی بایننس بیان شده است. معرفی استیکینگ و راه کسب درآمد از آن   

نکات مهم مرتبط با فرایند استیک‌کردن قفل‌شده

  • APY که مخفف عبارت Annual Percentage Yield است، بازده درصدی سود سالیانه را نشان می‌دهد؛ درنتیجه همه سودها در استیکینگ قفل‌شده سالیانه است و با قفل‌کردن دارایی ماهیانه نیز، سود به تعداد ماه‌های هولدشده بین ماه‌ها تقسیم می‌شود.
  • Duration Days تعداد روزهایی را نشان می‌دهد که یک رمزارز امکان قفل‌شدن دارد. این روزها با توجه به ارز دیجیتال مورد نظر می‌تواند ۱۵، ۳۰، ۶۰ یا ۹۰ روز باشد.
  • Minimum Locked Amount حداقل تعداد رمزارز مورد نیاز برای انجام عملیات استیک‌کردن را نشان می‌دهد؛ برای مثال در ارز دیجیتال اتریوم ۰/۲ باید حداقل ۳۲ واحد کوین برای شروع داشته باشید.

2) استیکینگ سرد (Cold Staking)

کولد استیکینگ زیرمجموعه استیکینگ قفل‌شده است که در آن کوین‌ها در یک کیف پول سرد، بدون اتصال به اینترنت ذخیره می‌شوند. این نوع ذخیره‌سازی رمزارزها از طریق کیف پول‌های سخت‌افزاری صورت می‌گیرد. همچنین برخی شبکه‌های بلاک‌چینی امکان ذخیره دارایی‌ها را به‌صورت آفلاین فراهم کرده‌اند. بدیهی است در این روش تا زمانی که ارز دیجیتال مدنظر خود را در آن کیف پول ثابت هولد کرده باشید و از آن برداشت نکنید، سود دریافت می‌کنید، اما به‌محض اولین برداشت دیگر پاداشی به شما تعلق نمی‌گیرد. این روش استیک‌کردن در مقایسه با سایر روش‌ها امنیت بیشتری دارد. همچنین مناسب افرادی با سرمایه بسیار بالاست. تراست ولت که متعلق به صرافی بایننس است، تنها قابلیت استیک‌کردن لاکدشده را دارد.  استیکینگ و راه کسب درآمد از آن

3)استیکینگ منعطف (Flexible Staking)

در این روش که مشابه روش لاکد استیکینگ یا همان استیگینگ قفل‌شده است، باید به‌منظور دریافت پاداش، ارزهای دیجیتال مورد نظر خود را با هدف پشتیبانی از عملیات یک شبکه بلاک‌چین در یک کیف پول نگهداری کنید. تفاوت استیک‌کردن منعطف با استیکینگ قفل‌شده این است که در Flexible Staking نیازی به قفل‌کردن دارایی‌ها نیست و می‌توانید همراه با هولدکردن رمزارزها، ترید نیز انجام دهید. این نکته را نیز در نظر بگیرید که در استیکینگ منعطف سوددهی کمتری در مقایسه با لاکد وجود دارد. پیش از آپدیت جدید صرافی بایننس، Flexible Staking یکی از گزینه‌های موجود برای استیکینگ یا سهام‌گذاری بود، اما در حال حاضر این روش حذف و روش Flexible Saving جایگزین آن شده است. استیکینگ و راه کسب درآمد از آن

پس‌انداز قفل‌شده (Locked Saving) یا Fixed Savings

لاکد سیوینگ که در برخی موارد فیکسد سیوینگ نام دارد، یکی دیگر از راه‌های کسب سود در صرافی بایننس است. تفاوت این روش با استیکینگ این است که در فرایند سیوینگ به‌جای اینکه با ذخیره دارایی خود مانند روش استیک‌کردن به پیشرفت شبکه بلاک‌چینی کمک کنید، این پول را به صرافی قرض می‌دهید و در ازای آن پاداش دریافت می‌کنید. مدت‌زمان نگهداری دارایی شما در فرایند سیوینگ کوتاه‌تر از فرایند استیکینگ بوده و درواقع همان سرویس لندینگ یا وام‌دهی صرافی بایننس است. همان‌طور که از اسم آن مشخص است، برای دریافت سود در این روش باید وجوه شما برای مدت‌زمان مشخص در صرافی باشد تا به شما سود تعلق بگیرد، اما درصورت برداشت پیش از موعد مقرر، هیچ واریزی برای شما صورت نخواهد گرفت.

 استیکینگ و راه کسب درآمد از آن

دیفای استیکینگ (DeFi Staking)

استیک‌کردن به روش دیفای که یکی دیگر از گزینه‌ای موجود برای کسب درآمد از صرافی بایننس است، به مدل‌های Locked Staking و Flexible Staking شباهت دارد.

کجا می‌توانیم استیک کنیم؟

حال که با فرایند استیکینگ یا سهام‌گذاری آشنا شدیم، در ادامه پلت‌فرم‌ها و واسطه‌هایی را معرفی کرده‌ایم که امکان سهام‌گذاری را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند.

1)صرافی ها

از آنجا که بسیاری از کاربران در صرافی‌ها فعال هستند، از این فرصت استفاده کرده و فرایند استیکینگ را به بخشی از کسب‌وکار خود تبدیل کرده‌اند. افراد می‌توانند با استفاده از سهام‌گذاری یا همان استیکینگ، درآمد خود را با استفاده از دارایی‌های راکد خود در صرافی‌ها افزایش دهند و از طریق آن پاداش دریافت کنند. در حال حاضر، صرافی‌های شناخته‌شده‌ای از فرایند استیک‌کردن پشتیبانی می‌کنند که در ادامه برخی از اسامی آن‌ها آمده است.

  • بایننس
  • کوین بیس
  • بیت فینکس
  • کیوکوین
  • کراکن
  • پلونیکس

2.کیف پول‌های سخت‌افزاری

روش دیگر استیکینگ، نگهداری دارایی در دوره مشخص داخل کیف پول‌های سخت‌افزاری (سرد) به‌صورت آفلاین است. در این روش سهام‌گذار باید در مدتی مشخص وجوه خود را در همان آدرس کیف پول نگه دارد و با جابه‌جایی و برداشت از آن دوره سهام‌داری تمام شود و دیگر پاداشی به او تعلق نمی‌گیرد. در ادامه برخی از کیف پول‌های سخت‌افزاری پیش رو در فرایند استیکینگ یا سهام‌گذاری آمده است:

  • لجر (Ledger)

کیف پول لجر که در حال حاضر در دو مدل لجر نانو اس و لجر نانو ایکس وجود دارد، از مهم‌ترین کیف پول‌های آفلاین است که امکان استیکینگ را برای کاربران خود به‌کمک رابط کاربری نرم‌افزاری لجر لایو فراهم کرده است. کاربران می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار این کیف پول ارزهای الگورند، تزوس، ترون، پولکادات و کازماس را مستقیم سهام‌گذاری کنند.  استیکینگ و راه کسب درآمد از آن

  • کول والت اس (CoolWallet S)

کیف پول کوا والت اس که اولین کیف پول سرود بلوتوثی و قابل حمل است، با استفاده از قابلیت ولت کانکت، امکان فرآیند استیکینگ در پلتفرم‌های غیرمتمرکز دیفای نظیر یونی سواپ را برای کاربران خود فراهم کرده است. ویژگی X-Savings نیز قابلیت ارتباط با پلتفرم واسطه Bincentive را فراهم کرده است؛ همچنین از استیکینگ درون اپلیکیشنی به صورت استیبل کوین تتر نیز پشتیبانی می‌کند.

  • تِرِزور (Trezor)

ترزور که در دو مدل ترزور وان و ترزور تی موجود است، قدیمی‌ترین کیف پول سخت‌افزاری در دنیای ارزهای دیجیتال است که می‌توان گفت به‌طور تقریبی از تمامی ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند. این کیف پول با استفاده از اپلیکیشن‌های شخص ثالث مانند اکسودوس ولت، این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که روی برخی دارایی‌ها مانند تزوس، کاردانو، الگورند، کازماس، نئو، وی چین و اونتولوژی استیکینگ کنند.

۳) کیف پول‌های نرم‌افزاری

همان‌طور که می‌دانید، کیف پول‌های نرم‌افزاری شامل کیف پول‌های دسکتاپ و اپلیکیشن‌های موبایل هستند. این کیف پول‌ها نرم‌افزاری امکان ذخیره‌سازی رمزارزها را به‌صورت رایگان فراهم می‌کنند. همچنین با استفاده از کلیدهای خصوصی، کنترل کامل دارایی‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، اما به‌دلیل اتصال دائمی آن‌ها به اینترنت، کیف پول‌های نرم‌افزاری در معرض خطرات، حملات سایبری و هک‌شدن هستند. استیکینگ و راه کسب درآمد از آن

پشتیبانی از فرایند استیکینگ یا سهام‌گذاری، یکی دیگر از قابلیت‌های ولت‌های نرم‌افزاری است. به‌طورکلی معمولاً هر ارز دیجیتال مبتنی بر اثبات سهام، کیف پول اختصاصی خود را برای فرایند استیکینگ دارد؛ برای مثال کیف پول نرم‌افزاری ددالوس که دارای نسخه دسکتاپ است، تنها برای سهام‌گذاری کاردانو و کیف پول موبایلی پولکاولت به‌طور اختصاصی برای سهام‌گذاری پولکادات ایجاد شده‌اند. برخی کیف پول‌های نرم‌افزاری نیز هم‌زمان از چندین رمزارز برای فرایند استیکینگ پشتیبانی می‌کنند. نحوه کار این ولت‌ها به این صورت است که کاربران با اجرای یک فول نود یا راه‌اندازی یک استخر سهام‌گذاری می‌توانند، اقدام به استیک‌کردن کنند. در ادامه به معرفی معروف‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری با قابلیت استیکینگ می‌پردازیم:

  • تراست والت (Trust Wallet)

کیف پول تراست ولت که صرافی بایننس از آن پشتیبانی می‌کند، یک کیف پول خصوصی است که امکان سهام‌گذاری چندارزی را برای کاربران خود فراهم می‌کند. این کیف پول که در دو نسخه اندروید و آی یو اس وجود دارد، امکان ذخیره، تراکنش و استیکینگ را برای کاربران خود فراهم کرده است؛ بنابراین شما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از تراست ولت با سهام‌گذاری روی رمزارزهای تزوس، کازماس، وی چِین، ترون، آیوتکس، الگوراند، تومو چِین و کالیستو کسب درآمد کنید. استیکینگ و راه کسب درآمد از آن

  • اکسودوس (Exodus)

اکسودوس یکی دیگر از کیف پول‌های نرم‌افزاری است که محیط کاربری کاربرپسند دارد و تقریباً از همه پلت‌فرم‌‌های اصلی از جمله اندروید، آی یو اس، مک و لینوکس پشتیبانی می‌کند. همچنین با استفاده از این کیف پول می‌توانید به کیف پول سخت‌افزاری ترزور متصل شوید. هرچند برای استفاده از این نرم‌افزار همیشه نیاز است IP خود را تغییر دهید، می‌توانید با استفاده از آن روی رمزارزهای تزوس، کاردانو، الگورند، کازماس، نئو، وی چین و اونتولوژی و… سهام‌گذاری کنید.

  • اتمیک (Atomic)

از دیگر کیف پول‌های نرم‌افزاری چندارزی و کاربرپسند که در نسخه‌های اندروید، آی یو اس، ویندوز، مک و لینوکس ارائه شده است، اتمیک ولت است. این کیف پول علاوه بر اینکه از بسیاری ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند، امکان سهام‌گذاری روی رمزارزهای زیلیکا، کاردانو، آیکون، کازماس، بندپروتکل، تزوس، ترون، نئو، کومودو، الگوراند و وی‌چین را برای کاربران خود فراهم کرده است. استیکینگ و راه کسب درآمد از آن

مزایا و معایب استیکینگ ارز دیجیتال

مزایا

  • مهم‌ترین و شاید اصلی‌ترین مزیت روش استیکینگ یا سهام‌گذاری جلوگیری از خرید و نگهداری اجباری قطعات سخت‌افزاری گران‌قیمت برای ماینینگ است.
  • جلوگیری از مصرف بالای انرژی و هزینه‌های بالای برق برای فرایند استخراج
  • دستیابی به درجات بالاتری از مقیاس‌پذیری با تولید بلاک‌های جدید تراکنش‌ها به‌واسطه سهام‌گذاری
  • احتمال انتخاب‌شدن به‌عنوان یک اعتبارسنج با نگهداری تعداد زیادی رمزارز بیشتر از سایر روش‌ها
  • پایدارتربودن در مقایسه با سایر روش‌ها
  • محدودنبودن همه‌چیز به بالابردن هش ریت
  • افزایش ارزش دارایی‌ها با استفاده از روش استیکینگ؛ درحالی‌که سخت‌افزارهای ماینینگ با گذر زمان مستهلک می‌شوند و ارزششان به‌تدریج کاهش می‌یابد.

اصلی‌ترین مزیت این روش، از بین رفتن اجبار خرید و نگهداری قطعات سخت افزاری گران قیمت برای تبدیل شدن به یک نود در شبکه‌ای غیر متمرکز است. حذف این نیاز، دغدغه بزرگ مصرف بالای انرژی را نیز برطرف می‌کند. از طرفی دیگر، تولید بلاک‌های جدید تراکنش‌ها به واسطه استیکینگ دستیابی به درجات بالاتری از مقیاس‌پذیری را امکان‌پذیر می‌کند.

برای کاربران، نگه داشتن تعداد زیادی از یک رمز ارز، احتمال انتخاب شدن به عنوان یک اعتبارسنج را افزایش می‌دهد. تنها معیار، افزایش دارایی خود از یک ارز دیجیتال مشخص است. این روش در مجموع در مقایسه با استخراج پایدارتر به نظر می‌رسد. اگر کمی با فرآیند ماینینگ آشنا باشید، می‌دانید چندین فاکتور در سودآور یا زیان‌ده شدن فعالیت دخیل هستند. در آنجا برخلاف تصور، همه چیز محدود به بالا بردن هش ریت نیست.

سخت افزار ماینینگ با گذر زمان مستهلک شده و از ارزشش کاسته می‌شود (سرمایه گذاری اولیه)، اما رمز ارزهای در استیک با گذر زمان ارزششان را از دست نخواهند داد (صرفا به خاطر معیار زمان، وگرنه احتمال ریزش بازار تمام ارزهای دیجیتال وجود دارد). استیکینگ و راه کسب درآمد از آن

معایب

  • پایین‌بودن دریافت سود سالیانه در مقایسه با روش استخراج
  • ریسک نگه‌داشتن ارزهای دیجیتال به‌صورت آنلاین بسیار بالاست؛ برای مثال اگر یک صرافی با یک پلت‌فرمی که دارایی خود را در آن استیک کرده‌اید، هک شود، احتمال سرقت دارایی‌های شما وجود دارد.
  • علاوه بر مشکل هک‌شدن، شما با سهام‌گذاری کنترل کلید خصوصی خود را در اختیار یک واسطه قرار می‌دهید؛ بنابراین لازم است درباره آن اطمینان کافی داشته باشید.
  • با در اختیار داشتن سکه‌های بیشتر، قدرت نیز افزایش می‌یابد و به‌دنبال آن احتمال خاصیت عدم تمرکز شبکه نیز بیشتر می‌شود؛ درست مانند روش اثبات کار که با بالارفتن هش ریت، ماینرها قدرت بیشتری به دست می‌آورند، در اینجا نیز قدرت بیشتر برابر است با درآمد بالاتر.

روند خرید رمز ارزها و سپس دریافت جایزه صرفا به خاطر نگه داشتن آن‌ها، در نگاه اول جالب به نظر می‌رسد، اما واقعیت این است که نباید منتظر دستاوردهای مالی چشم‌گیر باشید؛ پلتفرم‌ها و صرافی‌های استیکینگ ارز دیجیتال درصد سالیانه پایینی پرداخت می‌کنند، به همین دلیل جایزه، در مقایسه با پاداش به دست آمده از استخراج به مراتب کمتر است.

تصور کنید برای خرید سخت افزار ماینینگ، 40 میلیون تومان هزینه کرده‌اید و ماهیانه 2 میلیون تومان درآمد دارید. اگرچه ماینر قطعه‌ای مصرفی است و عمر مشخصی دارد، اما در عوض، درآمد قابل توجهی کسب می‌کنید. برای مقایسه، اگر مبلغ سرمایه گذاری را در استیکینگ به 80 میلیون افزایش بدهید، درآمد به جای افزایش، به زیر 1 میلیون تومان کاهش می‌یابد. این اعداد تقریبی هستند (مقایسه استخراج بیت کوین و استیکینگ کاردانو) و برای ارائه دیدی کلی از اختلاف درآمد بین PoW و PoS ارائه شدند.

یک مشکل دیگر، ریسک نگه داشتن آنلاین رمز ارزها است. اگر یک صرافی یا در کل پلتفرم که دارایی‌تان را در آن استیک کرده‌اید هک شود، احتمال سرقت سرمایه شما وجود دارد. مشکل فقط هک شدن نیست. با استیک کردن یک ارز دیجیتال در واقع کنترل (کلید خصوصی) آن را در اختیار یک واسطه قرار می‌دهید. پس باید به آن اعتماد کافی داشته باشید.

در اختیار داشتن سکه‌های بیشتر، قدرت را افزایش می‌دهد، به همین دلیل احتمال تضعیف خاصیت عدم تمرکز شبکه وجود دارد؛ افراد دارای سرمایه بیشتر، قدرت بیشتری کسب می‌کنند، همانطور که در سیستم‌های مبتنی بر اثبات کار نیز عده‌ای با خرید چند صد اسیک ماینر و راه‌اندازی یک مزرعه، هش ریت و قدرت زیادی به دست می‌آورند. پس همچنان سرمایه زیادتر، مساوی قدرت بیشتر و درآمد بالاتر است. استیکینگ و راه کسب درآمد از آن

ریسک‌های استیک کردن رمز ارزها

ریسک بازار

مهمترین ریسکی که سرمایه گذاران حین استیک کردن ارزهای دیجیتال خود با آن مواجه می‌شوند، سقوط بازار درست در زمان قفل بودن دارایی‌شان است. تصور کنید نرخ سود سالانه Staking پانزده درصد اعلام شده، اما تا قبل از تمام شدن دوره قرارداد و فراهم شدن امکان بیرون کشیدن پول، بازار بالای 30 درصد سقوط کند. در حالت عادی، اگر به موقع سیگنال خروج از بازار دریافت کرده باشید، می‌توانید آن را نقد (تبدیل به استیبل کوین) کنید، اما وقتی در حالت قفل شده اقدام به استیکینگ کرده باشید، این امکان سلب می‌شود. سرمایه گذاران قبل از استیک کردن دارایی خود باید بازار را به خوبی تحلیل کنند. نباید صرفا بر اساس نرخ سود سالانه تصمیم گرفت.

دوره قفل سرمایه

در زمان استیک کردن برخی رمز ارزها، تا اتمام یک بازه زمانی مشخص به سرمایه‌تان دسترسی ندارید. به عنوان نمونه باید به ترون و اتم (کازموس) اشاره کرد. این مورد به نوعی مرتبط با گزینه قبلی است؛ اگر ارزش دارایی استیک شده ناگهان کاهش پیدا کند، در حالی که قادر به خارج و نقد کردن آن نیستید، متضرر خواهید شد. اگر بازار در شرایط بدی قرار دارد (احتمال سقوط بالا است)، بهتر است با وجود دریافت سود سالانه پایین‌تر، قراردادهای بدون قفل سرمایه را انتخاب کنید.

دوره پرداخت پاداش

پاداش استیکینگ برخی ارزهای دیجیتال روزانه پرداخت نشده و بعد از اتمام دوره به کیف پول کاربر واریز می‌شود. البته، اگر کل سال یک دارایی رمز ارزی را هولد و استیک کنید، متفاوت بودن دوره پرداخت پاداش تاثیری روی سود سالانه نخواهد داشت. با این حال، در صورت تمایل به سرمایه گذاری مجدد کل دارایی در Staking، سود نهایی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. برای درک بهتر، نحوه محاسبه روزانه سود در حساب‌های سپرده بانکی را تصور کنید؛ امروز X تومان در بانک دارید و فردا، موجودی به X+Y تومان افزایش پیدا می‌کند. در روز دوم، سود بر اساس موجودی X+Y محاسبه خواهد شد.

ریسک لیکوییدیتی

نقدشوندگی یا عدم نقدشوندگی (Liquidity و Illiquidity) سرمایه‌ای که تصمیم به استیکینگ آن را دارید، ریسک دیگری است که باید مد نظر قرار بدهید. اگر می‌خواهید آلت کوینی با مارکت کپ پایین، که سطح نقدینگی کمی در صرافی‌ها دارد، استیک کنید، بعد از پایان قرارداد، برای نقد کردن آن یا تبدیلش به رمز ارزی معروف با مشکل مواجه خواهید شد. به همین دلیل مجددا توصیه می‌کنیم فقط روی فاکتور نرخ سود سالانه بالا تمرکز نکنید و معیاری مثل میزان نقدشوندگی را نیز در نظر بگیرید. استیکینگ ارزهای دیجیتال لیکویید، این ریسک را کاهش می‌دهد. استیکینگ و راه کسب درآمد از آن

ریسک اعتبارسنج

اجرای یک گره ولیدیتور به منظور استیک کردن ارز دیجیتال نیازمند دانش فنی کافی است تا اطمینان حاصل شود هیچ اختلالی در روند وجود ندارد. گره‌های اعتبارسنج باید 24 ساعته در 7 روز هفته روشن باشند تا حداکثر سود حاصل شود. اگر دان تایم زیاد باشد، ممکن است علاوه بر حذف شود، بخشی از سرمایه اولیه را نیز از دست بدهید. در شرایطی که یک نود کج‌رفتاری می‌کند، احتمال مجازات شدن وجود دارد؛ در بدترین حالت، ارز دیجیتال استیک شده اسلش (Slashed) خواهد شد، به این معنی که بخشی از سرمایه‌ی در گروی پروتکل کسر می‌شود. اگر می‌خواهید مبالغ بسیار بالایی استیک کنید، با تحقیقات کافی، خود یک نود اعتبارسنج راه‌اندازی کنید. در صورت تمایل به سپردن کار به یک واسطه، از پلتفرمی مطمئن نظیر بایننس یا تراست والت استفاده کنید.

هزینه‌های اعتبارسنج‌

علاوه بر ریسک اجرای یک گره ولیدیتور یا سپردن کار به یک واسطه، باید هزینه‌های هر چند اندک اجرای یک نود استیکینگ ارز دیجیتال را نیز مد نظر گرفت. اگر شخصا اقدام به راه‌اندازی یک نود اعتبارسنج کنید، مجبور به پرداخت هزینه برای خرید یک سیستم کامپیوتری، روشن نگه داشتن دائمی آن و پرداخت هزینه برق خواهید شد. البته این هزینه (هم قطعه هم برق) در مقایسه با زمان استخراج بسیار کمتر است. اگر مسئولیت را بر عهده یک واسطه نظیر یک کیف پول ارز دیجیتال قرار بدهید، بخشی از سود نهایی به عنوان کارمزد توسط آن کسر می‌شود. استیکینگ و راه کسب درآمد از آن

ریسک ضرر یا سرقت

در صورت بی‌توجهی به امنیت حساب کاربری خود در صرافی، کیف پول، استخر یا در کل پلتفرمی که ارز دیجیتال خود را در آن استیک کرده‌اید، احتمال سرقت کلید خصوصی و بر باد رفتن سرمایه افزایش پیدا می‌کند. بدون توجه به نحوه نگهداری رمز ارزها، هولدینگ یا استیکینگ، از قرارگیری دارایی در پلتفرمی مطمئن اطمینان حاصل کرده و عبارت بازیابی را در مکانی مطمئن نگهداری کنید. اگر به دنبال استیک کردن سرمایه‌ای با حجم بالا هستید، از اپلیکیشن‌هایی که اجازه می‌دهند کلید خصوصی را نزد خود نگه دارید، استفاده کنید.

محبوب‌ترین رمز ارزهای مبتنی بر PoS

در توسعه تعداد قابل توجهی از آلت کوین‌‌ها، از مکانیزم اجماع کاملا متفاوتی در مقایسه با بیت کوین استفاده شد. پلتفرم‌های رمز ارزی که در ادامه معرفی می‌کنیم، از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کنند و امکان استیک کردن آن‌ها مهیا است.

کاردانو (Cardano – ADA)

کاردانو (پروژه سال 2015) تنها سیستم بلاک چینی نیست که از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کند، اما بزرگترین بلاک چین مبتنی بر PoS محسوب می‌شود. رمز ارز این شبکه با نماد ADA، برای تسویه‌های نظیر به نظیر در معاملات کاربرد دارد.

تا امروز نزدیک صد شرکت بزرگ از اتریوم به کاردانو مهاجرت کرده‌اند، چرا که ساخت قرارداد هوشمند و اپلیکیشن غیر متمرکز در اینجا نیز (با مقیاس‌پذیری بسیار بهتر) امکان‌پذیر است. با استیکینگ ارز دیجیتال ADA به یک نود اعتبارسنج در شبکه بزرگ کاردانو تبدیل خواهید شد.

استلار (Stellar – XLM)

در سال 2014، استلار با هدف تسهیل معاملات بین‌المللی (شبیه دیگر ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده) ظهور کرد. در اینجا نیز بستر توسعه اپلیکیشن‌های غیر متمرکز و دیگر توکن‌ها فراهم است.

استلار یا به طور کامل استلار لومنس (Stellar Lumens)، یک پروتکل غیر متمرکز منبع باز برای انتقال‌ ارزان ارزهای دیجیتال به ارزهای فیات است. این سیستم، امکان معاملات بین مرزی را بین هر جفت ارزی فراهم می‌کند. به زبان ساده‌تر، استلا پروتکلی بلاک چینی برای سیستم‌های پرداخت است. هدف از توسعه آن، تسهیل انتقال پول در سراسر دنیا بوده است. استیکینگ و راه کسب درآمد از آن

ترون (Tron – TRX)

ترون با هدف بهبود مقیاس‌پذیری و قابلیت اطمینان شبکه‌‌های بلاک چینی غیر متمرکز متولد شد. سرعت پردازش تراکنش‌ها در آن به حدی بالا است که بخش عمده توکن‌های تتر، محبوب‌ترین استیبل کوین و پراستفاده‌ترین رمز ارز دنیا، در این شبکه گردش می‌کنند. ترون قادر به پردازش 2 هزار تراکنش در هر ثانیه است.

توسعه‌دهنده، اصلی‌ترین هدف ساخت شبکه Tron را ایجاد یک سیستم سرگرمی محتوای دیجیتال جهانی و رایگان با فناوری ذخیره‌سازی توزیع شده بیان می‌کند. این نتورک به ما اجازه می‌دهد انواع محتوای دیجیتال را ساده و ارزان به اشتراک بگذاریم. ترون، نسل بعدی شبکه‌های اجتماعی و حتی به عقیده برخی، نسل بعدی وب است! ترون دست واسطه‌ها را از دنیای محتواهای دیجیتال حذف و تولیدکننده و کاربر نهایی را مستقیما به یکدیگر وصل می‌کند.

نئو (NEO – GAS)

نئو شباهت زیادی با اتریوم دارد؛ مهمترین کاربرد آن توسعه قراردادهای هوشمند و انواع دارایی‌های دیجیتال است. هسته اصلی نئو، حول ویژگی‌ها و ابزارهایی است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند به شکلی کارآمد، اپلیکیشن‌های غیر متمرکز را روی بلاک چین اختصاصی آن مستقر کنند. نئو قادر به پردازش 10 هزار تراکنش در هر ثانیه است.

فراموش نکنید Staking روشی کاملا برد-برد و بدون ریسک نیست. قفل کردن وجه در یک قرارداد هوشمند خطرات خاص خود را دارد. پس در صورت تصمیم، حتما رمز ارزهایتان را در یک کیف پول یا صرافی دارای امنیت بالا Stake کنید. استیکینگ و راه کسب درآمد از آن

کاربرد شاخص ترس و طمع در تحلیل ارز دیجیتال معامله مارجین معایب و مزایا

 

Ramin Ashlaqi

رامین در زبان انگلیسی کارشناسی ارشد دارد ، علاقه زیادی به دنیای اینترنت و نوشتن در این فضا دارد ، دوست دارد بیاموزد و آموخته های خود را با دیگران به اشتراک بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *