ارز دیجیتالدانستنیها

اشتباهات رایج در خرید و فروش ارز دیجیتال

اشتباهات رایج در خرید و فروش ارز دیجیتال

اشتباهات رایج در خرید و فروش ارز دیجیتال

فقط یک معیار برای موفقیت در ترید وجود دارد. یا می‌برید یا می‌بازید. به همین سادگی. یک درست و غلط داریم که هیچ ابهامی هم درمورد آنها وجود ندارد.

درست یعنی پول کسب میکنید ، اشتباه یعنی پول از دست می دهید.

اگر همچنان پول از دست می دهید ولی به خودتان میگویید که در ترید خیلی خوب هستید شما فقط خودتان را قول میزنید.

اگر هفته گذشته صد در صد سود کردی ولی این هفته تمام آن را از دست دادید ، پس شما شکست خورده اید به همین سادگی.

اینها درس‌های سختی هستند اما تنها یک راه برای یاد گرفتن آنها وجود دارد: اینکه خودتان اشتباه کنید و از آنها درس بگیرید.

هیچکس نمیتواند یک شب همه راه را برود. اشتباهات بخشی از یادگیری هستند. شما می‌توانید همه کتاب‌های ترید را بخوانید، شبیه‌ساز ترید بسیار دقیق (paper trade) در صفحات اکسل داشته باشید ولی وقتی که بخواهید واقعی بازی کنید باید پولتان را وارد بازی کنید و همچنان ممکن است آن را ببازید. هیچ چیز دیگری اهمیت ندارد تا وقتی که وارد بازی شوید و پولتان را به خطر بیندازید.

فقط وقتی که خون در رگ‌هایتان با سرعت حرکت کند و قلبتان وحشیانه به قفسه‌ی سینه نکوبد و از دیدن پولتان که در یک ترید وحشتناک دود می‌شود و هوا می‌رود عرق سرد بر پیشانیتان جاری نشود،  یادگیری اتفاق نخواهید افتاد.

ما در زندگی با انجام دادن کاری موفق به یاد گیری آن میشویم. 

خواندن کتاب‌های در زمینه‌ی ترید، شرکت‌ در سمینارهای مختلف، صحبت و تبادل نظر با دوستان، تا وقتی که فقط در ذهن شما باشند، اسمش ترید کردن نمی‌شود. برای ترید کردن واقعا باید ترید کرد!‌ باید پولی که به سختی به دست آوردید را به خطر بیندازید تا یاد بگیرید.

چون زندگی و ترید یه ماجرایی هستند که باید در آن قدم بگذارید تا یاد بگیرید.

اید تمام چیزهای غیرواقعی و اشتباه را دور بریزید. وقتی که پولی از دست می‌دهید، به طرز دردناکی شروع می‌کنید به تحلیل خودتان و کشف اینکه کجای راه را اشتباه رفته‌اید.

آیا دچار ترس از دست دادن فرصت شده بودیدfomo؟‌

آیا برای مدت بیش از حد طولانی ارزی هایتان را نگه داشتید HODL؟‌

آیا وقتی که بازار به شدت در حال صعود یا سقوط بوده سعی کرده‌اید خرید کنید؟‌

آیا به جای اینکه در پایین‌ترین نقطه خرید کنید در بالاترین نقطه خرید کرده‌اید؟‌

آیا نقطه فروش اضطراری شما (stop lost)‌ شما خیلی به نقطه خرید نزدیک بوده؟

بزرگترین دشمن تریدر ها دروغ گفتن به خودشان است و جامعه از کسانی که خودشان را قول میزنند استقبال میکنند. اما برخلاف جامعه، ترید افرادی که سر خودشان را شیره می‌مالند مجازات می‌کند، به این ترتیب که با سرعت هر چه تمام‌تر پولشان را از دستشان درمی‌آورد. هر شخص در یک چیزی مهارت ندارد و ضعیف است شما باید خودتان نکات ضعفتان را پیدا کنید ، هیچ کس نمیتواند این کارا برای شما بکند.

بکی از درس های که یاد گرفتم این بود که من در تحلیل تکنیکال زیاد خوب نبودم. مردم فکر میکردند من تو این زمینه بسیار ماهر هستم. میتوانستم یک چارت را در صفحه بیارم و خطوط زیبایی سرهم کنم اما در اعماق وجودم میدانستم که آن جوری که مردکم فکر میکنند خوب نیستند.حتی بدتر از آن، با بعضی از تریدها صحبت‌ می‌کردم که فکر می‌کردن من فوق‌العاده هستم و این باعث می‌شد دروغی که به خودم می‌گفتم را بیشتر باور کنم. و این مسیر پیدا کردن اشتباهاتم را سخت تر میکرد. حس سرخوشی که وقتی مردم شما را قبول دارند به شما دست می‌دهد به دلایل مختلفی می‌تواند افکار شما را منحرف کند.اشتباهات رایج در خرید و فروش ارز دیجیتال

مردم عاشق دروغ های شما هستند. ممکن است مردم مهارت نداشتن شما را باور کنند، چون چشمشان را روی همه چیز بسته‌اند.بعد یک روز از خواب بیدار می‌شوید و متوجه می‌شوید که شما کوری هستید که کور دیگری را دنبال میکنید.

ناگهان متوجه همه‌ی چیزهای مزخرفی که اطراف شما وجود دارد می‌شوید. آنها پشت کارهای روزمرگی‌پنهان شده‌اند.

احتمالاتی که به خاطر آن پول از دست دهید بی‌انتها هستند. شاید شما به جای اینکه منتظر زمان مناسب شوید، دارید خیلی زود وارد دنیای ترید می‌شوید یا ذهنتان پر شده از نمودارهایی که در دنیای واقعی اصلا وجود ندارند و …

به عنوان تریدر باید هر چه سریعتر اشتباهاتتان را پیدا کنید در غیر این صورت چاله ای که برای خودتان کنده اید عمیق تر میشود.  بهترین راه برای انجام اینکار از دست دادن پول است ! 

یک ضرب المثل قدیمی چینی هست که میگوید: برای بهتر شدن تو بازی GO هزار بار اول رو سریع بباز. بله. خودتان را به آب بزنید و پول از دست بدهید.

باید رنج از دست دادن پولتان را حس کنید تا بفهمید که هیچوقت نمی‌خواهید آن حس را دوباره تجربه کنید و تنها راه اینکه رنج نکشید این است که مهارت بیشتری کسب کنید. شکست بهترین معلم شماست. توماس ادیسون قبل از اینکه بهترین ماده را برای لامپ الکتریکی پیدا کند، هزاران بار شکست خورد. یک روز دستیارش عصبانی شد و به او گفت: «چرا هنوز داریم این کار را می‌کنیم؟ چرا وقت و پولت را هدر می‌دهی؟‌ تاکنون بارها و بارها شکست خورده‌ایم. غیرممکن است موفق شویم.» ادیسون به او گفت:‌ «ما هزار بار شکست نخورده‌ایم. ما هزاران راه کشف کرده‌ایم که نمی‌توانیم از طریق آنها لامپ الکتریکی درست کنیم.»

این مقاله هم به همین موضوع می‌پردازد: چگونه خراب‌کاری کنیم. اینطوری یاد می‌گیرید که حرکات احمقانه انجام ندهید. پس بیایید شروع کنیم و ببینیم بزرگ‌ترین اشتباهی که ممکن است در ترید به خصوص تحلیل تکنیکال مرتکب شوید، چه ها هستند.

اشتباه 1 : تحلیل تکنیکال معجزه میکند !

مقالات بسیار زیادی وجود دارد که به شما می‌گوید تحلیل تکنیکال راهی‌ست برای یک شبه پولدار شدن یا اینکه تحلیل تکنیکال کاملا مزخرف است. جز این دو حالت دیگری وجود ندارد. این طرز تفکر صفر و یکی است BIANRY. تفکر صفر و یکی دیوانگی محض است. اصلا یکی از نشانه‌های حماقت است. در معامله کردن هیچ جایی برای خرافات وجود ندارد. هیچ سیستمی کامل نیست، اما هر کدام چیزی دارند که به شما بیاموزند. یک سیستم فقط به اندازه نتایج عملی که می‌توان از آن گرفت ارزشمند است. اینکه مردم چه نظری در مورد آن دارند هیچ ارزشی ندارد. آنچه از هر سیستم برای شما کاربرد دارد را برای خودتان نگه دارد و بقیه را پشت در بگذارید، لازم نیست که کل سیستم را دور بریزید.

اشتباهات مرگبار تریدر های ارز دیجیتال

برخی الگوهای اصلی از استیون برنز. سعی نکنید تمام اسم‌ها را حفظ کنید و سعی نکنید این الگوها را در هر چیزی ببینید چون در نهایت چه آنها وجود داشته باشند چه نه، تصویر آنها را هر جایی خواهید دید. در عوض یاد بگیرید فقط چیزهایی که واقعا در مقابل شما وجود دارند را ببینید.

تحلیل تکنیکال فقط یک ابزار است. مسیری برای افتخارات بی‌حدومرز نیست و از آن طرف صددرصد بی‌ارزش نیست. جایی میان این دو قرار دارد. به عنوان یک دستور‌العمل عمل می‌کند که به شما کمک می‌کند پول درآورید. وقتی پای کریپتوکارنسی(cryptocurrency) به میان بیاید،‌ تحلیل تکنیکال دارای وزن بیشتری است، چون این حوزه بیشتر تحت تسلط متخصصان تکنولوژی قرار دارد. تحلیل تکنیکال برای متخصصان تکنولوژی قابل درک است.

مشکل از آن جایی شروع میشود که شما بیش از اندازه به تحلیل تکنیکال تکیه میکنید و منطق را کنار میگذارید.یکی از مشکلاتی که من در ترید کردن  کشف کردم این بود که حس ششم و منطق خودم را کنار گذاشته بودم. به دنبال یک اندیکاتور جادویی بودم که هر بار هر تغییر را بدون هیچ خطایی شناسایی کند. که حتما همچین اندیکاتوری وجود ندارد.

من بعد از پنج یا شش روز سود بدون وقفه به نمودار نگاه میکردم و می‌گفتم: «تا حالا ۶۰ یا ۷۰ درصد بالا رفته است، باید پولم را خارج کنم. احتمالا خیلی سقوط می‌کند». اما اندیکاتورها با نظر من همخوانی چندانی نداشتند،‌ به همین خاطر هم من پولم را خارج نمی‌کردم و پول زیادی را از دست می‌دادم.

الگو ها باید در کنار عوامل دیگر در نظر گرفته شود. هرچیزی که بالا می‌رود باید پایین بیاید. بعد از مدتی معامله کردن شما به یک درک کلی از بازار میرسید.بیشترش همان عقل سلیم است. سه یا چهار روز صعود با سرعت بالا احتمالا به معنی داشتن یک نقطه بازگشتی است. این جادو نیست فقط اصول اولیه روانشناسی است.اشتباهاتی که ممکن است مرتکب شوید این است که سعی کنید دقیقا سربه‌زنگاه آنها را کشف کنید. هیچ‌وقت نمی‌توانید چنین کاری کنید. کاملا فراموشش کنید. تنها کاری که میتوانید بکنید این است که دست به کار شوید و اگر کارتان خوب باشد سود کنید. اگر ضرر می‌کنید، ضررهایتان را جبران کنید. ساده به نظر می‌رسد اما اصلا ساده نیست. بله شما هم بعضی از روند های سعودی را از دست خواهید داد ، اما هیچکس اهمیتی نمیدهد . در واقع هیچکس نمیتواند به طور دقیق بالاترین و پایین ترین نکات قیمتی را به دست بیاورد یا پیش بینی کند. بدنه اصلی را به دست بیاورید و دم گردن را ول کنید . اگر شما سود هایتان را ذخیره نکیند در واقع هیچ سودی به دست نیاورده اید .

اشتباه 2 : بیش از حد پیچیده کردن همه چیز  (Overcomplicating)

کتاب ها و منابع بسیاری برای یادگیری الگو های نمودار وجود دارند. اما آیا می‌خواهید راز نمودارهای شمعی مرموز و باستانی ژاپنی را کشف کنید؟ نظرتان در مورد اینکه عمیق‌تر شیرجه بزنید و به یک تریدر آنلاین با هر سرعتی که خودتان می‌خواید تبدیل شوید چیست؟ باید این کارها را تمام کنید.

مشکل اینجاست که خیلی زود به ابرها هم که نگاه میکنید و دنبال الگوها خواهید کشت و می‌خواهید در گذر بادها هم دنبال نقطه بازگشت باشید. هرکجا که نگاه کنید فقط الگو می‌بینید .اشتباهات رایج در خرید و فروش ارز دیجیتال

بیستر الگو ها اصلا داری معنی خاصی نیستند. میران و در صد موفقیت آنها برار با 5/. است و این اصلا خوب نیست. بهتراست الگو های پایه را به خوبی و اساسی یاد بگیرد.

اشتباهات رایج در خرید و فروش ارز دیجیتال

 

به این چارت دقت کنید. این اصلا کمکی به شما نمیکند. در واقع این یک گندکاری غیر قابل خواندن است. شما از این تصویر دیوانه کننده نمیتوانید تصمیم درستی بگیرید. ر واقع بقیه‌ی دوره‌ها را فعلا فراموش کنید. فقط همان الگوهای مقدماتی را یاد بگیرید. آنها را تمرین کنید. و یاد بگیرید که چطور از آنها به طور موثر در جاهای درست استفاده کنید. گر سایتی مانند Tradingview را دنبال کنید، هزارن شاخص در آن وجود دارد. خیلی زود برای هر نموداری، همه آنها را مجسم می‌کنید و می‌بینید. این کار را نکنید. خودتان را گیج نکنید. میانگین‌ها متحرک، استوکاستیک RSI، خط روند و اصول نمودارهای شمعی، کانال‌های روبه‌بالا و رو‌به‌پایین، پرچم‌های صعودی، شکست‌ها و کنج‌ها چیزهایی هستند که باید یادبگیرید.

اشتباه 3 دیدن الگو های تخیلی(Imaginary Patterns)

 

ع

یکی از اشتباهات رایجی که خیلی زیاد در تریدرهای تازه‌کار می‌بینم این است که می‌خواهند هزاران الگو از پرچم‌های صعودی (bull flag) تا الگوهای سر و شانه و الگوهای سر و شانه معکوس را حفظ کنند تا بتوانند همه جا آنها را پیدا کنند.

وقتی که این الگوها را در بازه‌ی زمانی یک روزه نمی‌بینند، آنقدر بزرگ‌نمایی می‌کنند که به یک الگو برای ۵ ثانیه برسند و الگوها را در همان بازه‌ی زمانی ۵ ثانیه‌ای می‌بینند . اگر الگو واقعا به نمودار نخورد، سعی می‌کنند به زور هم که شده آن را هر جایی جا بدهند، مثل اینکه بخواهید یک مکعب را از یک سوراخ دایروی رد کنید. اتفاق دیگری که می‌افتد این است که هیچ الگوی مشخصی وجود ندارد اما به هر حال شما الگوهایی را می‌بینید.

الگو ها نیازمند زمان هستند تا شکل بگیرند. بعضی از روزها اصلا زمان مناسبی برای معامله نیست. باید کنالر بایستید یا منتظر بمانید الگویی تشکیل شود. هدف این است که تعیین کنید قیمت بعدی روند قیمت را پیش‌بینی کنید نه اینکه کشف کنید کوین به هر سمتی ممکن است برود.اگر از روی نمودار و خطوطی که رسم کرده‌اید نمی‌توانید چیزی را پیش‌بینی کنید و تصمیمات مثبتی بگیرید، پس دارید وقتتان را تلف می‌کنید.

اشتباه 4 ترید کردن با تمام سرمایه all in !

ترید کردن پوکر نیست سعی کنید این حقیقت را کاملا بپذیرید. اگر تمام سرمایه خود را در چند کوین میگذارید شما دارید با آتش بازی میکنید. (پول وام ، فروش خانه ، کل حسابی بانکی خود را وارد معامله کوین نکنید.)

اشتباهات مرگبار تریدر های ارز دیجیتال

این کار چون اشتباه ساده ای است خیلی زیاد تکرار میشود. اتفاقی که در حقیقت میافتد این است:

شما اولین کوینی که در کف خود قرار دارد را پیدا میکنید. کوینی که در طی ماه های گذشته بیش از 50 در صد ارزش خود را از دست داده است و به نظر میرسد که در انتهای روند نزولی خود است یا تصور میکنید جتی است که با سرعت به سمت بالا شتاب می‌گیرد. پس کمی از پولتان را،‌ چیزی حدود ۵درصد تا ۱۰ درصد، روی آن کوین سرمایه‌ گذاری می‌کنید. کوین شروع می‌کند به بالا رفتن و کمی دیگر پول وارد می‌کنید. تا حالا که همه چیز خوب بوده. اما بعد از مدت نه چندان زیادی با خودتان فکر می‌کنید «از اولش هم باید تمام پولم را صرف این کوین می‌کردم، اگر این کار را کرده بودم الان چقدر پول بیشتری نصیبم شده بود.» و این کار است که دقیقا دفعه بعدی انجام خواهید داد. تمام پولتان را وارد میکنید. شاید یک یا دوبار کار کند و به شما سود بدهد اما به یک باره دیگر سودی نخواهد بود. اشتباهات رایج در خرید و فروش ارز دیجیتال

ممکن است نقطه‌ای که شما فکر‌ می‌کنید، پایین‌ترین قیمت نباشد یا یک خبر بد یک صعود احتمالی را از بین ببرد.

با سود های کم خوشحال باشید. با کم شروع کنید ولی بزرگ رشد کنید.

آهسته و پیوسته همیشه برنده مسابقه است

تریدر های لاک پشتی در بلند مدت سود میکنند و خرگوش ها پول هایشان را از دست میدهند. اگر شنیدید که خانوم یا آقایی 1000 درصد سود کردند مطمئن باشید که ماه بعد 1500 درصد ضرر نیز متحمل شده اند. ریسک‌های بزرگ و در نهایت از دست دادن‌های بزرگ دو روی یک سکه هستند.

اما اگر شما یک استراتژی مطمئن داشته باشید و آن را ساده پیاده کنید ، از اندیکاتور های عجیب و غریبی که میبنید دوری کنید و وقتی بازار خون است بخرید میتوانید سود کسب کنید. کار آسانی نیست اما غیر ممکن هم نیست. و اگر به انازه کافی معماله کنید میتواند به شغل شما نیز تبدیل شود.

وقتی که خواندن نمودار را درست یاد بگیرید. آن موقع پیش‌بینی‌هایی می‌کنید و می‌بینید که بازار دقیقا همانطور که انتظارش را داشتید پیش می‌رود. کافی‌ست فقط جهت کلی را پیش‌بینی کنید، نه اینکه سعی کنید به طور کاملا دقیق تمام بالا و پایین‌های آن را کشف کنید،‌ چون کاملا غیرممکن است.

ترید کردن نوعی درس انسانیت هم هست. نوعی خوشناسی است. باید تمام نقاط قوت و نقاط ضعف خود را کشف کنید. جایی برای دروغ گفتن به خودتان وجود ندارد. باید تا آخرین قطره‌ی خونتان به راستی و حقیقت پایبند بمانید. باید هر لحظه همه چیز را از نو بازنگری کنید. وقتی پای خودشناسی به میان می‌آید، هیچ مقصدی وجود ندارد. هیچکس در مقصد زندگی و ترید کردن به سر منزل مقصود نمی‌رسد.

همیشه جا برای یادگیری بیشتر هست.

زندگی مانند یک رودخانه است. سعی نکنید آن را سر راهتان کنار بزنید. با رودخانه همراه شوید. همین حالا هر چه می‌توانید از آن یاد بگیرید و نگران گذشته یا آینده نباشید.

یک دانش‌آموز همیشگی باشید، با فروتنی یاد بگیرید، با بی‌رحمی اشتباهاتتان را تصحیح کنید و در آخر وقتی تمام آن کارها را کردید، شاید یک کیسه پر از پول هم نصیبتان شود.

اشتباه 5: ترجیح دادن نمودارهای کوتاه مدت به بلند مدت

الگوهای بلندمدت برای ترید خیلی آسان‌تر از الگوهای کوتاه ‌مدت هستند. احتمال اینکه الگوهای کوتاه مدت خیالی باشند خیلی بیشتر است. اما الگوهای بلند مدت که طی چندین هفته یا یک ماه شکل می‌گیرند وزن بسیار بیشتری دارند. شما باید ببینید یک کوین طی یک هفته، چند هفته، یک ماه، سه ماه و یک سال چگونه است. هرچه عقب‌تر بروید نمودار واضح‌تر می‌شود. من متوجه شده‌ام که بیشتری چیزی که به آن نیاز دارم، چند خط روند اولیه در بالا و پایین نمودار است.

اشتباهات مرگبار تریدر های ارز دیجیتال

کانال‌ها بهترین دوست و همراه خواندن نمودارها هستند. در یاد گرفتن کانال‌ها جدیدت به خرج بدهید. احتمالا تنها چیزی که باید درمورد تحلیل تکنیکال یاد بگیرید همین کانال‌ها هستند. اگر برای یک کوین معمولی یک ماه زمان را عقب ببرید، به طور خیلی واضح تونل‌هایی را خواهید دید که بالا یا پایین می‌ورند. الگوهایی که بدون منطق و بی‌نظم به‌ نظر می‌رسیدند در یک الگوی بزرگ‌تر ترکیب می‌شوند که دقیقا همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید.

شما باید داده‌های پرت را کنار بگذارید و حرکات کلی کوین را ببینید. نگران چند بالا رفتگی خارج از خطوط کانال نباشید. هیچ چیزی بدون نقص نیست. سعی کنید سه یا تعداد بیشتری نقاط را به هم متصل کنید. دو نقطه را که به هم وصل کنید تبدیل نمی‌شود به خط روند، بلکه فقط یک حدس است.

فقط ۳ نوع کانال اصلی وجود دارد: صعودی، نزولی و خنثی. خیلی واضح به نظر می‌رسد و اغلب به خاطر همین سادگیشان نادیده گرفته می‌شوند، اما وقتی پای ترید در میان باشد، هر چه ساده‌تر بهتر. هر چه ساده‌تر باشد عملی‌تر است.

اگر کوینی برای یک ماه در یک کانال پایین می‌رود و ناگهان از آن الگو بیرون می‌آید، خوب توجه کنید. صبور باشید و صبر کنید تا تغییر را تایید کند. سعی نکنید در اولین شکست سطوح دست به کار شوید، چون ممکن است دوباره به همان شیب رو به پایین کلی سقوط کند.

همین موضوع در مورد کانال‌های صعودی هم صحت دارد. وقتی می‌بینید که سرعت بازار کم می‌شود و بعد از یک صعود قدرتمند و ثابت به بالا یا پایین کانال نمی‌رسد، وقتش است که پولتان را خارج کنید. اشتباهات رایج در خرید و فروش ارز دیجیتال

معکوس شدن در سیر نزولی سریع‌تر اتفاق می‌افتد، درحالی‌که سیرهای صعودی قبل از اینکه مانند راکت شروع به پرواز کنند، آهسته‌تر حرکت می‌کنند. سعی کنید در روندهای نزولی گیر نیفتید. وقتی که می‌بینید یک کوین در یک کانال صعودی شروع می‌کند به کم کردن سرعت، فرار را بر قرار ترجیح دهید.

کانال‌های خنثی از همه چالش‌ برانگیزتر هستند. این کانال‌ها به تریدرهای روزانه اجازه می‌دهند که نوسان‌گیری‌های کوچک یک روزه در محدوده‌ی کانال داشته باشند و سودهای کوچک به دست بیاورند، اما خطرناک‌ترین نوع کانال هم هستند.

من همیشه در جستجوی کوینی هستم که از کانال خنثی خارج شود. اگر کوین بعد از آن به بالای کانال برگردد و سقف کانال به کف آن تبدیل شود، یعنی احتمالا قرار است اتفاقاتی خوبی رخ دهد.

مهم‌ترین نکته این است که:‌

وقتی یک کوین در یک کانال برای زمان زیادی ترید می‌شود و ناگهان در آن کانال صعودی، نزولی یا خنثی دچار شکست می‌شود، حواستان را حسابی جمع کنید.

بازی ناگهان عوض شده. آماده باشید که برای مدتی از بازی خارح شوید.

اشتباه 6 بیش از حد معامله کردن ( Overtrading)

این یکی مشکلی قدیمی و رایج است. هر کسی این اشتباه را می‌کند. من هم از این قاعده مستثنا نبودم و شما هم نخواهید بود، قول می‌دهم. پول درآوردن هیجان انگیز است. وقتی که برای اولین بار یک سود ۴۰ درصدی کنید، هورمون‌های شادی در مغزتان منفجر می‌شوند و باعث می‌شوند که احساس سرخوشی زایدالوصفی سراپای وجودتان را بگیرد. سود بیشتری می‌خواهید و با عجله به بازی برمی‌گردید. ترس از دست پول هم وحشتناک است. وقتی بازار روی خشن خود رو به شما نشان می‌دهد، ترس گلوی شما را فشار می‌دهد و شروع می‌کنید به ریختن عرق سرد و خون با سرعت زیادی در رگ‌های شما پمپاژ می‌شود. با سرعت هر چه تمام‌تر هر چه دارید را می‌فروشید که بیش از این ضرر نکنید.

قبل از اینکه متوجه بشویدمی‌بینید که فقط در یک روز یا حداکثر چند روز طی پنج ترید خرید کرده‌اید و باز پولتان را بیرون کشیده‌اید، مقدار زیادی پول خرج صرافی‌ها کرده‌اید و هیچ چیزی هم به دست نیاورده‌اید.

اشتباهات مرگبار تریدر های ارز دیجیتال

اسم من قلی هستش .من در یک کانال خنثی در نقاط زیادی به بازار ورود کردم و از آن خارج شدم. مقدار زیادی هزینه‌ی صرافی پرداختم و تقریبا هیچ پولی در نیاوردم و تقریبا از نگرانی سکته کردم. وحشتناک بود. هیچوقت مثل من نباشید.

یک آدم احمق یک حقیقت را باید یک میلیون بار بشنود تا متوجهش شود، آدم عاقل باید صدهزار بار بشنود تا متوجه شود. به این معنی که هم آدم‌های احمق و هم عاقل‌ها باید یک اشتباه ها را دفعات زیادی مرتکب شوند. هیچ راه فراری وجود ندارد. فقط تفاوت اینجاست که آیا یک روز از خواب بیدار می‌شوید و متوجه می‌شوید که دارید اشتباه می‌کنید یا اینکه به ریختن پولتان در سطل زباله با خوشحالی ادامه خواهید داد.

احساسات در ترید به شدت کار شما را خراب می‌کنند. باعث می‌شوند که دچار توهم شوید. باید این توهمات را فراموش کنید و سعی کنید تمرکز کنید.

دنبال کردن الگوهای خیلی کوتاه مدت را کنار بگذارید، به خصوص اگر تازه کار هستید.

سعی کنید هر چند هفته یک بار یا ماهانه خرید و فروش کنید.

اشتباهات رایج در خرید و فروش ارز دیجیتال

اشتباه 7: در نظر نگرفتن اشتباهات پیش‌بینی نشده

این یکی از همه بدتر است. خیلی هم موذی است. دقیقا وقتی که کمی پول درآوردید به شما حمله می‌کند و گلوی شما را می‌ فشارد.

ست کلرمن، در کتابش یعنی حاشیه‌ی امن که یکی از کتاب‌های قدیمی در زمینه‌ی ترید در اوایل دهه‌ی ۹۰ است برای تریدرهای زبده یک دستورالعمل نهایی ارائه می‌کند:‌برای خودتان حاشیه‌ای را برای اشتباهات پیش‌بینی نشده در نظر بگیرید. سعی کنید این حاشیه بسیار بزرگ باشد.

این کتاب دوباره به چاپ رسید و قیمتش به صدها یا هزاران دلار خواهد رسید اما شما لازم نیست چنین پولی را برای کتابی بپردازید که چیزهایی واضح را به شما بگوید. در عوض این پول را وارد بازار کنید. حاشیه امنیت وقتی به دست می آید که خرید چیزهایی که می‌خواهید روی آنها سرمایه‌گذاری کنید با قیمتی به اندازه‌ی کافی پایین‌تر از ارزش پایه‌ی آن باشد تا در برابر خطای انسانی، بدشانسی، یا نوسانات شدید در دنیایی که به شدت پیچیده، غیرقابل پیش‌بینی و به سرعت در حال تغییر است، محافظت شود.

وقتی که معنی این جمله را متوجه شوید، درس اصلی درمورد خرید و فروش کریپتو یا در واقع هر چیز دیگری را فرا گرفته‌اید. این تنها استراتژی‌ای نیست که جواب می‌دهد، اما این استراتژی به بهترین شکل از جیب شما و فشار خونتان محافظت می‌کند. پایه‌ای ترین الگو که باید به دنبالش باشید وقتی است که بازار به شدت سقوط کرده و مردم وحشت کرده‌اند و یک کوین به مدت یک ماه یا بیشتر در کانال نزولی قرار می‌گیرد یا بیشتر از هر زمانی در طول حیاتش با سرعت زیاد پایین ‌می‌آید و قسمت زیادی از ارزش خود را از دست می‌دهد. این همان زمانی است که شما باید خرید کنید، نه هیچ وقت دیگری. وقتی که همه‌ جا در خیابان خون ریخته، شما باید با خوشحالی خرید کنید. اشتباهات رایج تریدر های ارز دیجیتال

سیگنال خرید بعد از یک حمام خون یکی از قابل‌ تصورترین چیزهای ممکن است. یک کانال نزولی ناگهان خنثی می‌شود. این یکی از نشانه‌هایی است که بازار به اندازه‌ی کافی کشتار داشته است. چند روزی هم خنثی باقی می‌ماند،‌ این دقیقا همان زمانی است که تریدرهای دیگر از خودشان می‌پرسند که آیا زمان آن رسیده که وارد بازار بشوند یا نه. بالاخره وقتش رسیده و شما باید با سر وارد بازار شوید.

الگوی بعدی که باید دنبالش باشید وقتی است که کوین یک صعود طولانی و ثابت داشته است و ناگهان با سرعت به سمت بالا هجوم می‌برد. آن شمع سبز بلند تقریبا همیشه به معنی تمام شدن صعود بازار است. وقتی که بیت‌کوین یا هر کوین دیگری راکت‌طور بالا می‌رود، دو سه روزی حسابی سود کنید و بعد پا به فرار بگذارید.

سعی نکنید که تا آخرین نقطه ممکن از کوین سود ببرید. چون کاملا بیهوده است. فقط جانتان را نجات دهید. چون دوباره سقوط خواهد کرد.

دلیلی که باید این کار را بکنید این است که هیچکس واقعا نمی‌تواند بازار را به طور دقیق پیش‌بینی کند. وقتی سود و ضررتان روی بیت‌کوین برای ۵۰ دلار یا ۱۰۰ دلار باشد، یعنی ترید خوبی نیست. بیت‌کوین می‌تواند ۵۰۰ دلار یا ۱۰۰۰ دلار طی یک هفته یا حتی چند روز جابه‌جا شود! اینکه یک حاشیه‌ی اشتباهات پیش‌بینی نشده که به شما فاصله‌ای ۱۵۰۰ دلاری یا حتی بیشتر بین شما و بالاترین قیمتی که کوین می‌رود بدهد همان مرغ تخم طلاست. یعنی هرچه هم که اشتباه کنید اتفاق مرگباری نمی‌افتد. اشتباهات رایج در خرید و فروش ارز دیجیتال

به خودتان و دنیا اجازه دیوانگی بدهید. شما نمی‌دانید کی و چگونه همه چیز به هم می‌ریزد، به هر حال همیشه به نوعی این اتفاق می‌افتد، ممکن است به خاطر اخبار بد باشد یا یک وحشت عمومی و بازگشت ناگهانی بدون دلیل به خاطر لکه‌های خورشیدی باشد.

نقطه مقابل ناحیه‌ی اشتباه این است که وقتی کوینی راکت‌طور بالا می‌رود سعی کنید وارد بازار شوید. ممکن است بیت‌کوین چند روزی آن بالاها بماند اما به هر حال دیر یا زود سقوط می‌کند. سعی کنید حدس بزنید که آیا ۲۰۰ دلار دیگر هم بالا می‌رود یا نه. این دقیقا همان بازی رولت روسی است. این کار را نکنید و می‌بینید که شروع می‌کنید به پول درآوردن. اشتباهات رایج در خرید و فروش ارز دیجیتال

برترین روش های معامله ارز دیجیتال تفاوت هولد و ترید کردن ارز دیجیتال

Ramin Ashlaqi

رامین در زبان انگلیسی کارشناسی ارشد دارد ، علاقه زیادی به دنیای اینترنت و نوشتن در این فضا دارد ، دوست دارد بیاموزد و آموخته های خود را با دیگران به اشتراک بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *