ارز دیجیتالدانستنیها

معرفی انواع استخراج ابری مزایا و معایب

معرفی انواع استخراج ابری مزایا و معایب

معرفی انواع استخراج ابری مزایا و معایب

با ظهور صنعت ارزهای دیجیتال، فرصت‌های درآمدزایی زیادی منحصر به این پدیده به وجود آمده که یکی از بهترین آنها، استخراج رمزارزها است. افرادی که در فرایند استخراج ارزهای رمزنگاری شده شرکت می‌کنند، از سوی دیگر افرادی که از شبکه بلاک‌چین رمزارزها برای انتقال ارز استفاده می‌کنند، دستمزد دریافت می‌کنند؛ زیرا ماینرها یا همان استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال، از طریق سخت‌افزارهای به خصوص، قدرت شبکه را تامین کرده و محاسبات مربوط به اعتبارسنجی و انجام تراکنش‌ها را انجام می‌دهند. روش‌های مختلفی برای استخراج ارزهای دیجیتال وجود دارد که یکی از آن ها استخراج ابری یا cloud mining است.

منظور از استخراج ارزهای دیجیتال چیست؟

استخراج رمز ارز شامل توالی فرآیندهایی است که برای اطمینان، به روشی غیرمتمرکز، از یک شبکه بلاک چین مشخص ارائه می‌شود. ماینرها از طریق فعالیت‌های خود معاملات را تأیید می‌کنند و در مجموع ارزهای دیجیتال جدید را تولید می‌کنند.

برای آنکه یک ماینر یا استخراج‌کننده ارزهای دیجیتال باشید، باید:

  • یک گره یا نود در شبکه بلاک‌چین ایجاد کنید.
  • تسک‌های مشخص شده را برای ایجاد یک بلاک جدید، با موفقیت انجام دهید.
  • اطلاعات تراکنش‌های انجام شده را روی بلاک‌چین بارگذاری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که هیچ‌گونه حمله دو بار خرج کردن یا double-spending اتفاق نیافتاده است.

پس از اتمام این فرایندها، شبکه بلاک چین به ماینرهای موفق با کوین های جدید پاداش می‌دهد. این مکانیزم توزیع اولیه است که توسط بلاک چین های اثبات کار (PoW) (زنجیره های بلوکی که از استخراج پشتیبانی می کنند) استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که وظیفه ویژه‌ای که به ماینرها اختصاص داده می‌شود به نوع مکانیزم PoW مورد استفاده بستگی دارد.همچنین توجه داشته باشید که شبکه‌های بلاکچین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به طور مداوم شکل استخراج را تنظیم می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که بلوک‌های جدید در یک بازه ثابت پیدا می‌شوند.

 ماینر موفق چه چیزهایی باید بداند:

  • در ریگ‌های استخراج بسیار قوی سرمایه‌گذاری کنید. در حال حاضر یک دستگاه استخراج با کیفیت حداقل ۸ هزار دلار قیمت دارد.
  • برای تبدیل شدن به یک نود کامل در بلاک‌چین، به تخصص فنی و اطلاعاتی در مورد کدگذاری نیاز خواهید داشت.
  • تامین برق و انرژی مورد نیاز برای خنک نگه‌داشتن تجهیزات به صورت ۲۴ ساعت در ۷ روز هفته، از سود شما کم خواهد کرد. به همین دلیل است که معمولاً ماینرها به دنبال مناطقی با تعرفه برق کمتر و آب‌وهوای خنک‌تر هستند.
  • در نهایت می‌توان گفت که اگر می‌خواهید به عنوان یک ماینر مستقل شروع به کار کنید، باید علاوه بر سرمایه اولیه کلان، به توانایی فنی هم نیاز خواهید داشت تا شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

از آنجایی که تمام ماینرها نمی‌توانند این الزامات اولیه را تهیه کنند، برای کسب درآمد از استخراج ارزهای دیجیتال باید به دنبال روش‌های جایگزین، مانند استخراج ابری باشند. به طور خلاصه، یک ماینر مستقل به مهارت فنی، تعهد و سرمایه کافی، برای داشتن شانس موفقیت نیاز دارد. از آنجا که همه ماینرها نمی‌توانند این شرایط را برآورده کنند، استخراج ابری وارد ماجرا می‌شود. معرفی انواع استخراج ابری مزایا و معایب

استخراج ابری cloud mining به زبان ساده ؟

اکنون که مفهوم اساسی استخراج را فهمیدید، درک مفهوم و انواع استخراج ابری برای شما آسانتر است. در cloud mining از فضای ابری برای انجام محاسبات مربوط به استخراج رمزارزها استفاده می‌شود. در این شرایط، دیگر نیازی به تامین تجهیزات توسط شخص شما نیست، چرا که همه چیز توسط اشخاص ثالث انجام می‌شود. پس به طور خلاصه استخراج ابری فرآیند تولید ارزهای دیجیتال با استفاده از توان محاسباتی اجاره‌ای از طرف شخص ثالث (ارائه‌دهنده خدمات استخراج ابری) است. هر ماینر در واقع با خرید مقدار معینی از «قدرت هش» از ارائه‌دهنده خدمات، در یک «مزرعه ماینینگ» (مرکز داده از راه دور که به استخراج کریپتو اختصاص داده شده است) شرکت می‌کند. در ازای آن، ارائه‌دهنده به آن‌ها اجازه دسترسی به پاداش‌هایی را می‌دهد که متناسب با میزان خریداری شده از قدرت هش ماینرها است.

قدرت هش اندازه گیری قدرت یک ریگ استخراج است. به طور معمول در واحدهای Gh / s و Th / s محاسبه می‌شود. ارائه‌دهندگان خدمات استخراج ابری، با راه‌اندازی یک مزرعه استخراج، شرایط خرید یا اجاره قدرت هش را برای تمامی افراد فراهم می‌کنند. لازم به ذکر است که ارائه‌دهندگان خدمات استخراج ابری هم باید مزرعه را در یک مکانی با دسترسی به برق ارزان و آب‌وهوای سرد ایجاد کرده باشند تا هزینه‌های انجام این کار، معقول و برای هر دو طرف مقرون به صرفه باشد. به طور کلی استفاده از رویکرد استخراج ابری برای افرادی که به استخراج ارزهای دیجیتال علاقه داشته اما بودجه یا مکان لازم برای انجام این کار را ندارند، ایده‌آل است. معرفی انواع استخراج ابری مزایا و معایب

در بسیاری از موارد افراد می‌توانند از طریق تلفن‌های همراه خود روند و سود حاصل از استخراج را ردیابی کنند. برخی از استخرهای ابری هم این امکان را برای کاربران ایجاد کرده‌اند که قدرت هش را در بهترین حالت متناسب با سختی شبکه برای کسب بیشترین میزان سود، تنظیم کنند.

 معرفی انواع مدل های استخراج ابری چیست؟

معرفی انواع استخراج ابری مزایا و معایب

لیزینگ قدرت هش (Lease Hash Power)

در این روش ماینرها قدرت هش را از ارائه‌دهندگان خدمات اجاره می‌کنند. این قدرت هشینگ می‌تواند از ASICهای متعدد یا سایر ماشین‌آلات متعلق به شرکت گرفته شود. بسته به قدرت هش مورد نیاز، ماینرها یکی از طرح‌های اشتراکی را انتخاب می‌کنند و هزینه‌های مربوطه را پرداخت می‌کنند. معموالا پرداخت هزینه به صورت ماهانه است و امکان پرداخت کل هزینه به صورت سالانه با تخفیف بیشتر هم وجود دارد.

پلتفرم‌ های استخراج میزبان (Hosted platform mining)

در این مدل استخراج ابری، کامپیوترهای مجازی برای ماینینگ اجاره داده می‌شوند. Amazon EC2 یکی از پلتفرم‌هایی است که از این مدل برای ارائه خدمات cloud minin استفاده می‌کند. بعد از اجرای تمام API، پلتفرم های میزبان درست مانند سرورهای معمول قابل استفاده هستند. ماینر دسترسی کامل به کامیپوتر مجازی خود داشته و میتواند در صورت نیاز، متناسب با سختی شبکه، نرخ هش را تعییر دهد. در این پلنفرمها، معمولاً از چندین رویکرد جهت تامین امنتی اطلاعات ماربران استفاده می‌شود؛ بنابراین اگر پلتفرم خوبی را انتخاب کرده باشید، احتمال حمله هکرها بسیار کم خواهد بود.

ماشین‌ های استخراج میزبان (Hosted mining machines)

در این مدل، ماینرها تجهیزات سخت‌افزاری و ASICها را از شخص ثالث که در واقع همان میزبان است، اجاره کرده و ماهیانه مبلعی به کمپانی میزبان استخراج، پرداخت می‌کنند. مزایای استفاده از این مدل استخراج ابری است که نیازی به پرداخت هزینه برق، هزینه‌های جاری نگهداری تجهیزات و نگرانی در خصوص آلودگی صوتی ناشی از فعالیت و کار دستگاه‌ها نیست. معرفی انواع استخراج ابری مزایا و معایب

هنگام انتخاب پلتفرم استخراج ابری به چه نکاتی باید توجه کنید

بر اساس بررسی‌های انجام شده، در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از پلتفرم‌های cloud mining کلاهبردار شناخته شده اند. بنابراین قبل از سرمایه‌گذاری و به خطر انداخت دارایی تان، باید مطمئن شوید که اطلاعات کاملی در مورد این پلتفرم‌ها و تجربه دیگر کاربران از آنها دارید. اگر می‌خواهید دچار یکی از این طرح‌های کلاهبرداری نشوید، نکات زیر را هنگام انتخاب انتخاب پلتفرم استخراج ابری، در نظر داشته باشید:

  • پلتفرم‌هایی که سود زیاد و سرمایه‌گذاری اندک پیشنهاد می‌دهند را به طور کامل فراموش کنید!
  • در مورد سابقه شرکت منتخبتان تحقیق کنید؛ مطمئن شوید که به صورت قانونی فعالیت کرده و اطلاعات کاربران خود را در اختیار شرکت‌های دیگر قرار نمی‌دهد.
  • حرف‌های وسوسه‌انگیز آنها را در خصوص کسب سود چند هزاردلاری به هیچ عنوان باور نکنید.
  • اگر یک پلتفرم قابل اعتماد پیدا کردید، حساب کنید که در ازای هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، چه مقدار سود دریافت می‌کنید.
  • اگر پلتفرمی اطلاعات زیادی در خصوص اینکه چه تیمی پشت آن هست و چگونه فعالیت می‌کند، در اختیار شما قرار نمی‌دهد؛ به آن اعتماد نکنید.

مزایای استخراج ابری چیست

  • عدم نیاز به دانش فنی

اگر دانش زیادی در خصوص فرایند استخراج ارزهای دیجیتال ندارید، بهترین و شاید سریع‌ترین راه برای کسب درآمد از رمزارزها، استفاده از استخرهای ابری است؛ زیرا با پیوستن به این شرکت‌ها، عملاً به هیچ دانش تخصصی در خصوص ارزهای رمزنگاری شده نیست.

در این روش نیازی به اطلاعات تخصصی درخصوص تجهیزات ASIC، بهترین استخرهای استحارج و نحوه اتصال به آنها، نحوه استفاده از تجعیزات و پروتکلها نیست. کافی است یکی از ارائه‌دهندگان خدمات cloud mining را انتخاب کرده و یکی از طرح‌های اشتراکی آن را خریداری کرده و حسابتان را مدیریت کنید. معرفی انواع استخراج ابری مزایا و معایب

  • عدم نیاز به خرید تجهیزات سخت‌ افزاری استخراج

همان‌طور که پیش از این هم گفته شد، با توجه به افزایش سختی شبکه رمزارزها، به خصوص بیت کوین؛ به تجهیزات سخت‌افزاری قوی برای افزایش احتمال موفقیت نیاز است. بررسی اطلاعات تجهیزات، نصب و تنظیمات آن نیاز به دانش فنی دارد.

با توجه به اینکه در این روش به تجهیزات ASIC یا GPU نیست، هیچگونه نگرانی درخصوص افت کیفیت دستگاه‌ها و نحوه نگهداری آنها وجود ندارد.

  • عدم نیاز به پرداخت هزینه تعمیر و نگهداری

آیا تا کنون تجهیزات سخت‌افزاری استخراج بیت کوین را زمانی که در حال کار هستند، از نزدیک دیده‌اید؟ این تجهیزات به طور متوسط ۱۵۰۰ وات در ساعت انرژی مصرف می‌کنند که نتیجه آن گرما و سروصدای زیاد است. در حال حاضر امکان نگهداری از این تجهیزات در خانه وجود ندارد و باید وسایل تهویه هوا را برای محیطی به غیر از خانه تهیه کنید.

معایب استخراج ابری چیست

  • کم بودن درآمد حاصل از استخراج ارزهای دیجیتال

با توجه به اینکه اشخاص ثالث مسئولیت اجرا و راه‌اندازی تجهیزات استخراج را به عهده دارند، بخشی از درآمدتان به این افراد تعلق می‌گیرد. علاوه براین، با گذشت زمان و افزایش سختی شبکه و همچنین کاهش ارزش ارز، احتمال کاهش سود استخراج افزایش می‌یابد.

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت نداشته و می‌خواهید رمزارز استخراج شده را خیلی سریع به ارز فیات تبدیل کنید، این روش قطعاً مناسب نخواهد بود. علاوه بر این، برای رمزارزهایی مانند بیت کوین که سختی شبکه‌شان در حال افزایش است، باز هم استفاده از این روش مقرون به صرفه نخواهد بود.

  • احتمال کلاهبرداری

احتمال کلاهبرداری و از دست رفتن سرمایه در دنیای ارزهای دیجیتال همیشه بسیار زیاد است؛ اما استفاده از روش‌های استخراج ابری، این احتمال را بیشتر هم می‌کند. در واقع این احتمال وجود دارد که برخی از پلتفرم‌ها، بعد از دریافت هزینه از شما، سود حاصل از استخراج را به شما پرداخت نکنند.

اگر دیدید که یک ارائه دهنده مقدار نامحدودی از قدرت هش را برای فروش ارائه می دهد، می تواند یک کلاهبرداری نیز باشد. زیرا هیچ شرکت استخراج ابری در واقع قدرت محاسباتی نامحدودی ندارد.

پیدا کردن یک ارائه دهنده قابل اعتماد می تواند چالش برانگیز باشد. ماینرها همیشه باید قبل از تماس با یک شرکت، به بررسی دقیق خود در مورد یک شرکت خاص توجه کنند. معرفی انواع استخراج ابری مزایا و معایب

در نهایت، ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که تحت آن یک ارائه دهنده عملیات استخراج خود را متوقف کند – برای مثال، زمانی که نرخ مبادله ارز دیجیتال استخراج شده به یک سطح معین می رسد. بنابراین، ماینرها باید به شرایط و ضوابط ارائه دهنده در مورد “هشدارهای قراردادی” توجه زیادی داشته باشند.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که استخراج ابری با مزایا و فرصت هایی که دارد، آینده ماینینگ کریپتو است. با این حال، در حال حاضر، این بخش با احتمال بروز کلاهبرداری همچنان یک پدیده چالش برانگیز است. این بدان معناست که ماینرها قبل از سرمایه گذاری در فناوری یک شرکت خاص باید تحقیقات گسترده ای انجام دهند.

Ramin Ashlaqi

رامین در زبان انگلیسی کارشناسی ارشد دارد ، علاقه زیادی به دنیای اینترنت و نوشتن در این فضا دارد ، دوست دارد بیاموزد و آموخته های خود را با دیگران به اشتراک بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *