ارز دیجیتالدانستنیها

پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

الگوهای شمعی یا الگوهای کندل استیک را استیو نیسون در کتاب مشهور خود با نام الگوهای شمعی ژاپنی به جهان غرب معرفی کرد. این الگوها تا به امروز یکی از مهم‌ترین روش‌های تحلیل تکنیکال هستند. در این مطلب با بهترین الگوهای شمعی یا الگوهای کندل استیک آشنا می‌شویم و کندل‌شناسی حرفه‌ای را می‌آموزیم. کندل‌شناسی در ارز دیجیتال، بورس و سایر بازارها کاربرد دارد. سایت مثبت

پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

دلیل محبوبیت نمودارهای شمعی، ساختار بسیار صریح و شفاف کندل استیک ها و تشکیل الگوهای متفاوت جهت پیش‌بینی بهتر بازار است.

برای استفاده بهتر از الگوهای شمعی ژاپنی، باید روند حاکم در بازار را مدنظر قرار داد؛ چرا که برخی الگوها در انتهای روند نزولی پدید می‌آیند و تشکیل کف می‌دهند و برخی در انتهای روند صعودی تشکیل شده و ایجاد نقطه پیوت برای اتمام روند می‌کنند. الگوهای شمعی در محدوده‌های حمایتی و مقاومتی مهم، قابل اهمیت بوده و تعیین کننده روند بعدی بازار هستند.

رنگ کندل‌ها معمولا براساس روند قیمتی طی شده تعیین می‌شود، به طوری‌که با افزایشی بودن روند قیمت، کندل به رنگ سبز یا روشن است و در زمانی کاهشی بودن آن، به رنگ قرمز یا تیره می‌باشد.

نمودار شمعی از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

هر کندل در نمودار شمعی از سه بخش بدنه‌ی کندل، سایه‌ی بالایی و سایه‌ی پایین تشکیل شده است.

سایه کندل چیست؟

سایه کندل خطوط نازکی در بالا و پایین بدنه کندل هستند که نشان دهنده بالاترین قیمت و پایینترین قیمت در بازه زمانی آن کندل هم می‌باشند.

بدنه کندل چیست؟

بدنه کندل بخش ضخیم کندل است. این بخش محدوده بین قیمت باز شدن و قیمت بسته شدن کندل در آن بازه زمانی را مشخص می‌کند.

کندل قرمز و سبز چه تفاوتی دارند؟

رنگ کندل‌، جهت حرکت بازار را نشان می‌دهد. شمع سبز نشان‌دهنده‌ی افزایش قیمت در دوره‌ی معاملاتی است، در حالی که شمع قرمز نزولی بودن قیمت را نشان می‌دهد.

الگوهای شمعی به سه نوع تقسیم می‌شوند که در ادامه مهم‌ترین آنها را به شما معرفی میکنیم.

  1. الگوهای شمعی صعودی
  2. الگوهای شمعی نزولی
  3. الگوهای شمعی ادامه‌‎دهنده

الگوهای شمعی صعودی

هشداری برای تغییر روند از نزولی به صعودی هستند. در انتهای یک روند نزولی ظاهر می‌شوند، پس در محدوده‌های حمایتی بازار در جستجوی آنها باشید. خوشبینی معامله‌گران نسبت به صعود قیمت دلیل شکل‌گیری این الگوهاست. در این بخش انواع کندل و الگوهای کندلی صعودی را معرفی می‌کنیم. پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

الگوی پوشاننده صعودی (Bullish Engulfing)

پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

الگوی اینگالف یا پوشای صعودی شامل دو کندل است. اولین کند یک کندل قرمز کوتاه است و کندل دوم کندل سبز بلند است که کاملا کندل اول را می‌پوشاند.

اگر چه کندل دوم پایین‌تر از کندل اول باز می‌شود اما خریداران چنان قدرتمند هستند که در نهایت بالاتر از کندل اول بسته می‌شود. الگوی پوشای صعودی نشان از برتری آشکار خریداران دارد.

سه سرباز سفید (Three White Soldiers)

پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

الگوی سه سرباز سفید یک الگوی سه کندلی است. این الگو شامل سه کندل سبز پی در پی با سایه‌های کوتاه است. هر کندل بالاتر از کندل قبل باز می‌شود.

سه سرباز سفید یک الگوی صعودی بسیار پرقدرت است. تشکیل سه شمع صعودی پس از یک روند نزولی نشان از افزایش مداوم قدرت خریداران دارد.

ستاره‌ی صبحگاهی (Morning Star)

پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

کندل ستاره‌ی صبحگاهی یکی دیگر از الگوهای شمعی صعودی است. این الگو همچون نور امیدی در روند تیره‌ی نزولی است به همین دلیل آن را ستاره صبحگاهی می‌نامیم. این الگو شامل سه کندل است. یک شمع قرمز بلند، سپس یک شمع با بدنه‌ی کوتاه و در نهایت یک شمع سبز بلند.پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

شمع با بدنه‌ی کوتاه را دوجی کند هم می‌گوییم. بهتر است بدنه‌ی دوجی با دو شمع بلند همپوشانی نداشته باشد. این الگو نشان می‌دهد فشار فروش در روز دوم کاهش می‌یابد و سپس در روز سوم بازار صعودی می‌شود. هر چقدر کندل سوم بزرگتر باشد و بخش بیشتری از کندل اول را بپوشاند الگو قوی‌تر است.

الگوی خط پیرسینگ (Piercing Line)

پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

خط پیرسینگ یا الگوی نفوذی نیز یک الگوی دو کندلی است که از یک شمع قرمز بلند و یک شمع سبز بلند تشکیل می‌شود. فاصله قابل توجهی بین قیمت بسته شدن شمع اول و باز شدن شمع دوم وجود دارد. اما کندل دوم بیش از نیمی از کندل اول را پوشش می‌دهد.

در الگوی پیرسینگ با اینکه قیمت پایین‌تر باز می‌شود اما با افزایش تقاضا قیمت رشد قابل توجهی می‌کند. رشد قیمت در کندل دوم نمایانگر افزایش قدرت خریداران و شروع روند صعودی است.

الگوی چکش (Hammer)

پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

الگوی چکش یا هامر از بدنه‌ای کوتاه با سایه‌ای بلند در پایین تشکیل می‌شود. این الگو شبیه به یک چکش است و در انتهای یک روند نزولی یافت می شود. هر چقدر سایه‌ی پایین بلندتر باشد الگو معتبرتر است.

الگوی چکش نشان می‌دهد که اگرچه فشار فروش در طول روز وجود دارد، اما به دلیل وجود خریداران قوی در انتهای بازار دوباره قیمت بالا می‌رود. چکش می‌تواند سبز و یا قرمز باشد اما چکش سبز قدرتمند است. پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

الگوی چکش معکوس (Inverted Hammer)

پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

همانند چکش، الگوی چکش معکوس یا هامر معکوس نیز یک الگوی صعودی است. این الگو شامل بدنه‌ای کوتاه و سایه‌ی بلند در بالا است.

چکش معکوس را به این شکل تفسیر می‌کنیم. در طول بازار قیمت افزایش یافته اما با ظهور خریداران کاهش قیمت کمتری می‌بینیم. چکش برعکس نشان از صعود قریب الوقوع بازار دارد. کندل این الگو می‌تواند صعودی و یا نزولی باشد البته چکش برعکس سبز قوی‌تر است.

الگوهای شمعی ادامه‌‎دهنده. 

الگوهای شمعی ادامه‌دهنده نشانه‌ی ادامه‌ی روند فعلی هستند. با استفاده از این الگوها نقاط استراحت قیمت در روندهای بلندمدت شناسایی می‌شوند. با دیدن الگوهای ادامه‌دهنده نباید وارد معامله شد یا اگر معامله‌ی باز داریم باید آن را نگه داریم. تعداد این الگوها کمتر از الگوهای بازگشتی است.

قیمت می‌تواند در بازه‌ی زمانی افزایش و کاهش داشته باشد، اما در انتها، نزدیک سطح باز شدن شمع، بسته می‌شود. به این ترتیب، یک شمع دوجی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود شک و تردید بین نیروی خریدوفروش باشد. با این حال، تفسیر شمع دوجی، بسیار به شرایط بستگی دارد.

پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

با توجه به نقطه‌ای که شمع باز یا بسته می‌شود، یک شمع دوجی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی موارد زیر باشد:

الگوی دوجی سنگ قبر (GRAVESTONE DOJI)

پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

دوجی سنگ قبر یک الگوی شمعی معکوس نزولی است. سایه بلند بالایی نشان می‌دهد پیشرفت صعودی در ابتدای دوره به نزول در انتهای دوره ختم می‌شود که اغلب این کاهش قیمت، یک نزول بلند مدت است.

الگوی سنگ قبر در هر دو روند صعودی و نزولی رخ می‌دهد، اما هنر خود را در روند صعودی با برگشت آن روند به نمایش می‌گذارد.

این الگو نشان‌دهنده یک روند معکوس نزولی است؛ اما احتمال برگشت روند ۵۰-۵۰ است و ۵۰ درصد احتمال ادامه روند موجود، امکان دارد.

الگوی دوجی پایه بلند (LONG LEGGED DOJI)

پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

دوجی پایه بلند یک کندل استیک با سایه‌های بالا و پایین بسیار بلند و قیمت باز و بسته شدن بسیار نزدیک به یکدیگر است. این الگو نشان از بی‌تصمیمی بازار دارد. این الگو یک اخطار بی‌تصمیمی برای ورود به بازار پس از یک روند اصلی قدرتمند است. همچنین از یک دوره بی‌تصمیمی در روند نزولی، برای شروع یک روند صعودی خبر می‌دهد. پس این الگو هم در سقف و هم در کف دیده می‌شود. تشکیل یک یا چند دوجی پایه بلند یک شروع برای شکست و خروج از الگو در یک روند جدید است. زمانی که قیمت در یک روند قوی صعودی یا نزولی قرار دارد، دوجی پایه بلند یک نشانه تلقی می‌شود. تشکیل این دوجی نشان می‌دهد فشار عرضه و تقاضا نزدیک به حالت تساوی قرار دارند و امکان برگشت روند وجود دارد. پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

الگوی دوجی سنجاقک (DRAGONFLY DOJI).

پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

دوجی سنجاقک یک الگوی شمعی است که بسته به رفتار قیمت گذشته سهم می‌تواند یک سیگنال بازگشت روند در قیمت به سمت نزول یا صعود را داشته باشد. هنگامی تشکیل می‌شود که قیمت‌های بالا، باز و بسته شدن سهام یکسان باشد. اعتقاد بر این است که این شمع به ندرت تشکیل می‌شود، اما در نمودارهای تکنیکال به کرات می‌توان این الگو را مشاهده کرد. سایه بلند پایین نشان می‌دهد که فروش بی‌وقفه در طول کندل رخ داده است، اما قیمت پایانی نزدیک به قیمت آغازین است و نشان می‌دهد که خریداران نیروی فروش را به خود جذب کرده‌اند و قیمت را به سمت بالا سوق داده‌اند. پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

به دنبال روند نزولی، سنجاقک شمعی ممکن است نشانگر افزایش قیمت در آینده نزدیک باشد. پس از روند صعودی، این نشان می‌دهد که فروش بیشتری وارد بازار شده و ممکن است کاهش قیمت در پی داشته باشد. 

اسپینینگ تاپ (Spinning Top)

پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

آیا الگوی خاصی وجود دارد که بتواند درباره مسیر حرکت احتمالی قیمت‌ها به ما اطلاعات بدهد؟ پاسخ این سوال مثبت است و این الگو اسپینینگ تاپ نام دارد.اگر این الگو در پایین نمودار مشاهده شود شاید به این معنا باشد که خرس‌ها در حال از دست دادن کنترل هستند و بالعکس؛ وقتی این الگو در بالای نمودار مشاهده شود می‌تواند نشان دهنده تغییر در روند صعودی باشد.

الگو های  اسپینینگ تاپ بدنه کوتاه کندل‌ها به صورت عمودی در مرکز قرار گرفته و کوچک است. دلیل این موضوع کم بودن فاصله بین قیمت‌های باز و بسته شدن بازار است.

اسپینینگ تاپ‌ها متقارن هستند و سایه‌های کوتاه تری با طول متقارن دارند. الگوی دوجی با اسپینینگ تاپ تفاوت هایی دارند دوجی بدنه کوچک و سایه‌های بالا و پایین طولانی دارد که دلیل آن برابر بودن قیمت باز و بسته شدن بازار شدن بازار است. اما هر دوی این الگوها نشان دهنده تردید معامله گران درباره حرکت بعدی قیمت‌ها هستند.

الگوی سه‌گانه‌ی صعودی و سه گانه نزولی (Rising & Falling Three Method)

الگوی سه گانه های صعودی و نزولی یکی از الگوهای ادامه دهنده کندل شناسی است. این الگو به صورت ایده آل از ۵ کندل تشکیل می‌شود و حداقل تعداد کندل ها در این الگو ۳ عدد است.

پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

الگو سه گانه صعودی:

در یک روند صعودی با ایجاد یک کندل بزرگ سبز رنگ این الگو شروع می‌شود. پس از آن گروهی از کندل های قرمز رنگ کوچک تشکیل می‌شود. تعداد این کندل ها متفاوت است اما ایده آل آن همان ۳ کندل کوچک قرمز رنگ است. پس از این سه یا چند کندل کوچک قرمز رنگ یک کندل سبز رنگ بزرگ دیگر ایجاد می‌شود. اما قیمت بسته شدن آن بهتر است بالاتر از قیمت بسته شدن کندل سبز رنگ اولی باشد.

الگو سه گانه نزولی:

این الگو نیز برعکس الگوی سه گانه صعودی تشکیل می‌شود. یعنی در ابتدا برای آغاز درون یک روند نزولی، کندلی قرمز رنگ بلند ایجاد می‌شود و سپس گروهی از کندل های سبز رنگ کوچک تشکیل می‌شود. در این حالت نیز تعداد ایده آل این کندل های سبز رنگ هان ۳ عدد است. پس از کندل های کوچک سبز رنگ یک کندل بزرگ قرمز رنگ به وجود می‌آید که بهتر است قیمت بسته شدن آن پایین تر از قیمت بسته شدن کندل قرمز رنگ اول باشد.

 

الگوهای شمعی نزولی

الگوهای شمعی نزولی پس از یک روند صعودی مشاهده می‌شوند. آنها هشداری برای پایان روند صعودی هستند پس در محدوده‌های مقاومتی مشاهده می‌شوند. بدبینی نسبت به ادامه‌ی صعودی باعث می‌شود که معامله‌گران موقعیت‌های معاملاتی خود را ببندند و این الگوها تشکیل شوند. در ادامه با انواع کندل‌های نزولی آشنا خواهید شد.

الگوی مرد به دار آویخته (Hanging Man)

پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

الگوی مرد به دار آویخته نوعی الگوی نمودار شمعی است. نمودار شمعی، بالاترین قیمت (High)، پایین‌ترین قیمت (Low)، قیمت گشایش (Opening) و قیمت پایانی (Closing) یک سهم یا ارز دیجیتال را در یک تایم فریم مشخص نمایش می‌دهد. نمودارهای شمعی انعکاسی از تأثیر عواطف سرمایه‌گذاران بر قیمت یک سهم هستند و برخی از تریدرها برای تعیین نقاط ورود و خروج به معامله آنها را به کار می‌برند. اصطلاح «مرد به دار آویخته» به شکل نمودار شمعی اشاره دارد و از ظاهر این الگو چنین چیزی برداشت می‌شود. الگوی مرد به دار آویخته نمایانگر حرکت بازگشتی قیمت در روندی صعودی است.

الگوی مرد به دار آویخته دو ویژگی اصلی دارد:

دارایی، سهم یا ارز دیجیتال در یک روند صعودی قیمت باشد.

بدنه اصلی نمودار شمعی (حد فاصل میان قیمت گشایش و قیمت پایانی) کوچک و سایه زیرین آن کشیده باشد. سایه بالایی نیز معمولاً کوچک است.

الگوی مرد دار آویز از طریق بدنه‌ای کوچک که بالای سایه طویل زیرین قرار گرفته مشخص می‌شود. سایه زیرین دست‌کم باید دو برابر طول بدنه اصلی نمودار شمعی باشد.

در الگوی مرد کندل ممکن است به رنگ سبز یا قرمز ببینیم . اما رنگ قرمز معتبر است.

ستاره‌ی دنباله‌دار (Shooting Star)

پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

الگوی کندل استیک ستاره دنباله دار یک الگوی تغییر جهت نزولی تقلی می‌شود که معمولاً در انتهای روندهای صعودی شکل می‌گیرد. ستاره دنباله دار زمانی شکل می‌گیرد که قیمت باز شدن، پایین‌ترین قیمت و قیمت بسته شدن تقریباً یکسان باشند.  همچنین این کندل یک سایه بلند در بالا دارد که طول آن حداقل دو برابر طول بدنه اصلی کندل است.

پوشاننده نزولی (Bearish Engulfing)

پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

این الگو در تحلیل تکنیکال اخطار تغییر روند صعودی به نزولی را صادر می کند. هرگاه این الگو در یک نمودار تشکیل شود، معامله گر باید نسبت به احتمال کاهش قیمت حساس شود.

این الگو از دو کندل تشکیل می‌شود:

کندل کوچک‌تر صعودی (روز اول)

کندل بزرگ‌تر نزولی (روز دوم)

به طور کلی بدنه اصلی کندل صعودی روز اول توسط کندل نزولی روز دوم پوشانده می‌شود.با تشکیل الگوی کندل استیک پوشاننده نزولی احساسات موجود در بازار به طرز باورنکردنی تغییر کرده به گونه‌ای که شکاف صعودی ایجاد شده در قیمت باز شدن از بین رفته و یک کندل نزولی بزرگ تشکیل شده که در سطوح پایین بسته می‌شود. در چنین شرایطی خرس‌ها در آن روز و احتمالاً برای چند دوره بعدی با موفقیت بر گاوها غلبه کرده‌اند. پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

ستاره‌ی عصرگاهی یا شامگاهی (Evening star)

پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

یک الگوی شمعی ستاره عصرگاهی،ک الگویی نموداری می‌باشد که ‌تحلیل‌گران تکنیکال از آن به‌منظور تشخیص زمان برگشت روند (Trend Reversal) استفاده می‌کنند. این الگو یک الگوی ندلی نزولی بوده و شامل سه کندل می‌باشد: یک کندل بزرگ صعودی سفید یا سبز، یک کندل با بدنه کوچک (Small bodied candlestick) و در نهایت یک کندل نزولی مشکی یا قرمز. این الگو نیز در انتهای روند صعودی مشاهده می‌شود. در الگوهی ستاره‌ی عصرگاهی یک کندل کوتاه دوجی می‌بینیم که بین دو کندل بزرگ سبز و قرمز قرار گرفته است. هر چقدر کندل سوم بزرگتر باشد قدرت الگو بیشتر است. پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

سه کلاغ سیاه (Three Black Crows)

پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

این الگو کاملاً قرینه الگوی سه سرباز سفید پوش است و نشانگر روند نزولی قدرتمند میباشد.

الگوی سه کلاغ سیاه از سه کندل متوالی نزولی با بدنه های قدرتمند ساخته شده است که نقطه باز شدن هر کدام در محدوده بدنه کندل قبلی و نقطه بسته شدن هر کندل پایین‌تر از کف کندل قبلی قرار دارد.

سقف کندل ها نیز پله پله پایین‌تر رفته است اندازه کندل ها نباید به ترتیب کوچک تر بشود وگرنه نشانگر اصابت قیمت با یک سد حرکتی خواهد بود. این الگو می‌تواند در انتهای روند صعودی ظاهر گشته و موجب نزولی شدن روند بشود.

مشخصه این الگو سه کندل استیک سفید با بدنه بلند و مجددا سایه‌های کوتاه یا در بهترین حالت ناموجود است که افتتاح آن‌ها در بدنه اصلی کندل استیک قبلی و اختتام آن‌ها بالای اختتام کندل استیک قبلی است.

سه سرباز سفید تنها یک الگوی بصری نشان‌دهنده برگشت یک روند نزولی است.

در حالیکه سه کلاغ سیاه نشان‌دهنده برگشت روند صعودی می‌باشد.

ابر سیاه پوشاننده (Dark Cloud Cover)

پرکاربردترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

الگوی کندل استیک ابر سیاه پوشاننده (Dark Cloud Cover) یک الگوی کندل استیک نزولی بازگشتی مشابه الگوی پوشاننده نزولی است. بر سیاه از دو کندل سبز و قرمز تشکیل می‌‎گردد. کندل قرمز دوم در بالای کندل اول باز می‌شود. اما نقطه‌ی بسته شدن آن حداقل نیمی از کندل اول را پوشش می‌دهد. کندل دوم در الگوی ابر سیاه نشان‌دهنده‌ی افزایش فروشندگان است. هر چقدر کندل قرمز سایه‌ی کوتاه‌تری داشته باشد الگوی ابر سیاه معتبرتر است.

سخن پایانی !

الگوهای شمعی به یک اندازه معتبر نیستید. صندوق‌ها و معامله‌گران با پول‌های درشت از این الگوها برای فریب معامله‌گران خرد استفاده می‌کنند. با این حال باز هم برخی از این الگوها بسیار موثر هستند بخصوص در سبک‌های تحلیلی با چارت‌ خام مانند پرایس اکشن.

بهتر است الگوهای شمعی یا الگوهای کندل استیک را با روش‌های دیگر ترکیب کنید. ترکیب الگوهای شمعی و اندیکاتورهایی مانند RSI در بازار بورس و ارز دیجتال بسیار محبوب است و خطای نسبتا کمی دارد.

اشتباهات رایج در خرید و فروش ارز دیجیتال راه های شناخت بهترین رمزارزها برای معامله

Ramin Ashlaqi

رامین در زبان انگلیسی کارشناسی ارشد دارد ، علاقه زیادی به دنیای اینترنت و نوشتن در این فضا دارد ، دوست دارد بیاموزد و آموخته های خود را با دیگران به اشتراک بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *