ارز دیجیتالدانستنیها

ایردراپ چیست و معرفی انواع آن

ایردراپ چیست و معرفی انواع آن

در این پست از سایت مثبت قصد داریم به موضوع ایردراپ میپردازیم. به همین جهت برای شروع، اول به تعریف ایردراپ می پردازیم.

ایردراپ چیست و معرفی انواع آن

ایردراپ چیست؟

ایردراپ (AirDrop) به معنی اهداء رایگان ارز دیجیتال به کاربران است. هدف اصلی این فرآیند جلب توجه مخاطبان به پروژه‌های جدید حوزه ارزهای دیجیتال به شمار می‌آید. کاربران با شرکت در ایردراپ، توکن‌ها یا سکه‌های ارزهای جدید را به صورت رایگان دریافت می‌کنند. در صورت موفق بودن پروژه، ایردراپ می‌تواند سود خوبی نصیب شرکت‌کنندگان کند.

لغت Airdrop به معنی پرتاب بسته‌های حمایتی از طریق بالگرد یا هواپیما است. معمولاً از این شیوه برای امدادرسانی یا کمک به مناطق بحرانی استفاده می‌شود. این مفهوم در دنیای رمزارزها نیز وجود دارد. در حقیقت می‌توان با ایردراپ بدون خرید آنلاین ارز دیجیتال، رمزارز به دست آورد.

به‌طور معمول کاربرها برای اینکه مشمول دریافت این هدیه شوند باید مقدار مشخصی از آن را داشته باشند و یا یکسری فعالیت ساده همچون انتشار مطالبی در مورد آن رمزارز در شبکه‌های مجازی، نوشتن محتوا برای سایت و غیره را انجام دهند. این یکی از راه‌های کسب ارز دیجیتال رایگان است. در ادامه به مباحث مربوط به ایردراپ می‌پردازیم.

برای اطلاع از اخبار مربوط به ایردراپ می‌توان به وب‌سایت توسعه دهندگان رمزارز یا صفحات مجازی آن‌ها مراجعه کرد. ایردراپ‌ها به دو دسته طبقه‌بندی می‌شوند. در دسته اول که بدون اعلان رسمی است، توسعه دهندگان رمز ارز به کاربرانشان توکن رایگان اهدا می‌کنند؛ بنابراین امکان اطلاع از زمان و مقدار آن فراهم نیست. در دسته دوم، معمولاً شرکت‌های نوظهور برای جذب مخاطب و با اطلاع قبلی، ایردراپ انجام می‌دهند.

شرکت در ایردراپ‌های رایگان نیازمند یک سری اقدامات است که باید انجام دهید. اولین قدم برای این کار یک کیف پول مناسب است. از آنجا که معمولاً توکن‌هایی که در ایردراپ‌ها توزیع می‌شوند بر اساس اتریوم هستند، پیشنهاد می‌شود از والت اتریوم استفاده نمایید. اما تنها داشتن والت اتریوم کافی نیست و باید در آن به‌طور مستمر فعالیت داشته باشد؛ زیرا عموماً توکن‌های رایگان به کاربران فعال اعطا می‌شوند.

اقدام بعدی که باید انجام دهید، ایجاد حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین ایجاد نشانی ایمیل است. بیشتر توسعه دهندگان رمز ارزها از طریق شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام، فیس بوک و توییتر به تبلیغ و اطلاع‌رسانی‌های مربوطه می‌پردازند. آن‌ها برای افزایش تعداد مخاطبان از کاربران می‌خواهند که در صفحات مجازیشان به تبلیغ و اطلاع‌رسانی کمک کنند و به عنوان پاداش، توکن رایگان دریافت نمایند.

انواع ایردراپ چیست ؟

ایردراپ‌ها به شکل‌های مختلفی اجرا می‌شوند. در برخی از این روش‌ها کاربران نیاز به انجام یک سری فعالیت‌های ساده دارند. اما در هیچکدام از این روش‌ها پولی از کاربر دریافت نمی‌شود. روش‌های مختلف انجام ایردراپ به صورت زیر هستند.

  • ایردراپ استاندارد
  • ایردراپ جایزه
  • ایردراپ انحصاری
  • ایردراپ هاردفورک
  • ایردراپ هولدر

در ادامه به توضیح مختصری از ایردراپ ها میپردازیم. ایردراپ چیست و معرفی انواع آن

ایردراپ استاندارد

ایردراپ چیست و معرفی انواع آن

«ایردراپ استاندارد» (Standard Airdrop) اولین روش اجرای ایردراپ است. در این روش بدون آن‌که کار خاصی از کاربران خواسته شود توکن‌های پروژه جدید به کیف پول افراد واریز می‌شود.

ایردراپ جایزه

«ایردراپ جایزه» (Bounty) مدلی از ایردراپ است که در آن، کاربران در ازای انجام یک سری فعالیت‌های ساده توکن‌های پروژه را دریافت می‌کنند. این فعالیت می‌تواند ریتوویت یکی از پست‌های توییتر پروژه، عضویت در کانال یا گروه تلگرامی آن یا گذاشتن پست در اینستاگرام باشد.

ایردراپ انحصاری

«ایردراپ انحصاری» (Exclusive) به صورت عمومی برگزار نمی‌شود و مخصوص کسانی است که از قبل در یک پروژه یا وب‌سایت فعالیت داشته‌اند. به عنوان مثال، در سپتامبر سال 2020 «یونی‌سواپ» (َUniswap) 2500 توکن «یونی» به هر یک از کاربران وفادار خود داد. این مقدار یونی در آن زمان 1200 دلار ارزش داشت.

ایردراپ هاردفورک

این ایردراپ با انواع دیگر کمی متفاوت است. «هاردفورک» (‌Hard Fork) به معنی به‌روز‌رسانی ناسازگار در یک شبکه و تقسیم آن به دو پروژه جدید است. وقتی هاردفورک اتفاق می‌افتد، هر یک از دارندگان سکه اصلی شبکه به همان مقدار در شبکه جدید صاحب ارز می‌شوند. مثال بارز این نوع ایردراپ هاردفورک «بیت‌کوین کش» است. دارندگان بیت‌کوین پس از انجام هاردفورک در شبکه بیت‌کوین کش به اندازه دارایی بیت‌کوین خود سکه دریافت کردند.

ایردراپ‌ هولدر

ایردراپ چیست و معرفی انواع آن

به کسانی که یک ارز دیجیتال را به مدت طولانی نگهداری می‌کنند، «هولدر» (Holder) گفته می‌شود. در این نوع ایردراپ به کسانی که تعدادی از سکه‌های یک پروژه را هولد کرده‌اند، تعدادی کوین جدید داده ‌می‌شود. به عنوان مثال بلاک چین‌های اتریوم و ایاس در مواقعی که پروژه جدید بر بستر آن‌ها راه‌اندازی می‌شود، مقداری از توکن‌های آن را بین دارندگان ارز دیجیتال خود تقسیم می‌کنند. هولد معمولا در برابر ترید معنا می‌یابد.

چگونه از اخبار ایردراپ‌ها مطلع شویم ؟

سایت‌های زیادی هستند که به منظور جمع‌آوری لیست ایردراپ‌ها راه‌اندازی شده‌اند. خوبی استفاده از این سایت‌ها در این است که شما می‌توانید اکثر ایردراپ‌ها را به صورت یک‌جا ببینید. علاوه بر این، سایت‌ها امکان دادن امتیاز از سوی کاربران به هر پروژه را فراهم کرده‌اند که این امتیازها می‌تواند برای تشخیص پروژه‌های ارزشمند به کار گرفته شود. در ادامه یک وب‌سایت معتبر برای بررسی ایردراپ‌ها را معرفی می‌کنیم.

سایت کوین مارکت کپ

ایردراپ چیست و معرفی انواع آن

سایت «کوین مارکت کپ» یکی از معروف‌ترین سایت‌ها در حوزه آموزش ارزهای دیجیتال است. در این سایت می‌توانید اطلاعات زیادی از وضعیت بازار و پروژه‌های مختلف به دست آورید. در قسمت «Calendars» این سایت، با مراجعه به قسمت Free Airdrops می‌توانید لیست آخرین ایردراپ‌ها را مشاهده کنید.

نحوه برداشت ارز های ایردراپ ، ایردراپ چیست و معرفی انواع آن

اگر در ایردراپ‌ها شرکت کنید، معمولاً چند هفته زمان می‌برد تا توکن‌های رایگان به کیف پول شما واریز شود. برای اطلاع از واریز توکن‌ها بایستی به وب‌سایت اتر اسکن (Etherscan) مراجعه نمایید و آدرس ای‌تی‌اچ خود را در آن جستجو کنید. پس از دریافت توکن‌ها می‌توانید به والت خود وارد شده و تراکنش‌های مدنظر را انجام دهید یا از حساب خود برداشت کنید.

توجه کنید که همه ایردراپ‌ها ایمن نیستند و ممکن است با اهداف کلاه‌برداری برگزار شوند. در صورتی که ایردراپی از شما طلب پرداخت هزینه کرد، بدانید که این یک کلاه‌برداری است و از پرداخت هزینه خودداری کنید. گاهی اوقات در قالب ایردراپ برای والت شما مبالغ اندکی ارسال می‌کنند و از این طریق ممکن است به برخی از اطلاعات شما دسترسی پیدا کرده و از شما سوء استفاده کنند؛ این در صورتی است که آدرس عمومی شما آشکار شود.

برای اطمینان از عدم نفوذ کلاه‌برداری به دارایی‌های شما، به‌خصوص اگر در والت اصلی خود مبالغ بالایی پس‌انداز کرده‌اید، بهتر است که والت جدید ایجاد کنید و با آن در ایردراپ شرکت نمایید؛ زیرا امکان سرقت از والت شما توسط برخی روش‌ها وجود دارد. همواره این نگرانی را داشته باشید که افرادی کلاه‌برداری منتظر هستند که با یک حرکت نادرست که مرتکب شوید دارایی شما را به سرقت ببرند.

نکات مهم در ایردراپ که حتما باید رعایت کنید 

به هیچ عنوان ایردراپ های را به کیف پول اصلیتان وصل نکنید.

هرگز 12 کلمه رمز کیف پولتان را برای دریافت ایردراپ به کسی ندهید

برای دریافت ایردراپ هیچ هزینه ای نیاز نیست ، اگر از شما پولی برای دریافت ایردراپ خواسته شد مطمئن باشیدکه آن ایردراپ کلاه برداری است.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال معرفی تفاوت هولد و ترید کردن ارز دیجیتال

 

Ramin Ashlaqi

رامین در زبان انگلیسی کارشناسی ارشد دارد ، علاقه زیادی به دنیای اینترنت و نوشتن در این فضا دارد ، دوست دارد بیاموزد و آموخته های خود را با دیگران به اشتراک بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *