علائم و نشانه بیماری هابازاردانستنیهارپورتاژ آگهیسلامتی

علت درد سینه سمت راست زنان و راهکارهای درمان آن

علت درد سینه سمت راست زنان و راهکارهای درمان آن

درد قفسه سینه در زنان یکی از شایع‌ترین و نگران‌کننده‌ترین دلایل مراجعه به اورژانس می‌باشد. درد سمت راست قفسه سینه در زنان به دلایل متعددی می‌تواند رخ دهد و لزوما به‌ مشکلات قلبی ارتباطی ندارد. در واقع به ‌دنبال التهاب و آسیب اندام‌ها و بافت‌های موجود در قفسه سینه، استرس و اضطراب ممکن است دردهای ناراحت‌کننده‌ای برای افراد ایجاد شود. اگر مایل به کسب اطلاعات کامل درباره علت درد سینه سمت راست زنان و راهکارهای درمان آن هستید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

درد سینه در زنان و انواع آن

درد قفسه سینه در زنان می‌تواند به‌ دنبال آسیب پوست، عضلات، غضروف، پلورا (پوشش نازک اطراف قفسه سینه)، ریه و دیافراگم ایجاد شود. همچنین یک‌سری دردها به‌صورت ارجاعی هستند؛ برای مثال، افراد به‌ دنبال آسیب در گردن و شانه ممکن است در قفسه سینه خود احساس درد داشته باشند.

درد و سوزش سينه در زنان به‌ دو صورت نمود پیدا می‌کند که عبارتند از:

درد ادواری

علت درد سینه سمت راست زنان در بیشتر اوقات به این نوع از بیماری تعلق دارد که به ‌دنبال تغییرات هورمونی ایجاد شده و دو هفته قبل از عادت ماهانه تشدید می‌شود. دردهای ادواری اغلب در زنان ۲۰ تا ۴۰ ساله و در سطح فوقانی خارجی هر دو سینه یا ناحیه‌ی زیربغل بروز پیدا می‌کند.

درد غیرادواری

دردهای غیرادواری ارتباطی با تغییرات هورمونی و عادت ماهانه ندارد، از این رو در اغلب موارد پس از یائسگی ایجاد می­شود. این دردها در اغلب موارد در یکی از سینه‌ها به‌ دنبال جراحت ایجاد شده و به‌صورت سوزش و سفتی مداوم احساس می‌شود.

علت درد سینه سمت راست زنان و راهکارهای درمان آن

علت درد سینه سمت راست زنان

از علت درد سینه سمت راست زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب‌های شدید می‌تواند علائمی مانند حملات قلبی ایجاد کند. از علائم حملات عصبی می‌توان به تنگی تفس، درد قفسه سینه، تپش قلب، سردرد، سرگیجه، تعریق زیاد، تب و لرز و غش­کردن اشاره کرد. افراد به‌ دنبال استرس‌های شدید، تنفس‌های سریع و عمیق خواهند داشت؛ به همین علت عضلات قفسه سینه فشار زیادی را در هر دم­وبازدم تحمل­کرده و فرد دچار درد قفسه­سینه می‌شود.

کشیدگی عضلات

استفاده بیش از حد از عضلات قفسه سینه و آسیب آن به‌ دنبال انجام فعالیت‌های ورزشی شدید می‌تواند باعث ایجاد درد قفسه سینه شود. در صورتی که درد بسیار ناراحت‌کننده باشد می‌توان با استراحت و مصرف داروهای ضد درد آن را تسکین داد.

ضربه به قفسه سینه

به‌دنبال تروما و آسیب به قفسه سینه، ممکن است عضلات قفسه سینه دچار پارگی شده و علت درد سینه سمت راست زنان باشد. همچنین درد ممکن است به‌علت شکستگی یا جابه‌جایی استخوان‌های دنده ایجاد شود که به‌ دنبال خندیدن، سرفه و عطسه تشدید شده و با تنگی نفس، کبودی و تورم در ناحیه قفسه سینه همراه است.

سوزش سر دل

ممکن است به ‌دنبال غذا خوردن، خم‌شدن و کارکردن اسید معده به داخل مری بازگردد و باعث ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه قفسه سینه شود. از علائم سوزش سردل و بازگشت اسید می‌توان به احساس سوختگی و درد در گلو، دشواری در بلعیدن، احساس گیر کردن غذا در وسط قفسه سینه و احساس مزه ترش و اسیدی در پشت گلو اشاره کرد.

همچنین فرد ممکن است از حالت تهوع و استفراغ، احساس درد و ناراحتی در قسمت فوقانی شکم، نفخ شکم و درد و سوزش معده شکایت داشته باشد.

التهاب غضروف

یکی از علائم اصلی التهاب غضروف احساس درد در هر دو سمت قفسه سینه است که به ‌دنبال تنفس عمیق و سرفه­کردن تشدید می‌شود. از دیگر علائم التهاب و تخریب غضروف‌ها می‌توان به درد شکم و کمر اشاره کرد.

التهاب کیسه صفرا

این مساله نیز می تواند علت درد سینه سمت راست زنان باشد. به‌ دنبال ایجاد سنگ و مسدودشدن مجرای کیسه صفرا توسط آن، التهاب در جدار کیسه صفرا رخ می‌دهد. از علل دیگر التهاب کیسه صفرا می‌توان به مشکلات مجاری صفراوی و تومورهای سرطانی اشاره کرد. در این صورت ممکن است فرد، درد شدیدی را در سمت راست و بالای شکم خود احساس کند که به قفسه سینه و شانه راست انتشار پیدا کرده باشد. از دیگر علائم می‌توان به حالت تهوع و استفراغ، تب و لرز، تعریق، کاهش اشتها و حساسیت در لمس شکم اشاره کرد.

التهاب پانکراس

در حالت عادی آنزیم‌های گوارشی پانکراس پس از ورود به روده باریک فعال می‌شوند ولی گاهی اوقات ممکن است به‌ دلایل متعدد در داخل بافت پانکراس فعالیت خود را آغاز کنند. از این رو آنزیم‌ها سبب از بین­رفتن سلول‌ها و بافت پانکراس و ایجاد ادم و التهاب در آن می‌شوند.

از شایع‌ترین علت درد سینه سمت راست زنان و علل پانکراتیت یا التهاب پانکراس می‌توان به اعتیاد یا سنگ کیسه صفرا اشاره کرد. پانکراتیت سبب ایجاد درد در ناحیه فوقانی شکم شده و درصورت انتشار درد به پشت ممکن است با احساس ناراحتی در قفسه سینه نیز همراه باشد.

از دیگر علائم پانکراتیت می‌توان به بدتر شدن درد به‌هنگام غذا خوردن، تب، نبض سریع، حالت تهوع و استفراغ و حساسیت شکم در لمس اشاره کرد. در صورت مزمن شدن پانکراتیت ممکن است فرد کاهش وزن شدید و دفع مدفوع چرب شکایت داشته باشد.

زونا

زونا یا آبله مرغان به ‌دنبال درگیری با ویروس واریسلا – زوستر ایجاد می‌شود.این بیماری می‌تواند با ایجاد جوش و تاول، احساس درد، سوزش، خارش و حساسیت در لمس پوست قفسه سینه همراه باشد.

عفونت مجاری شیری

شایع‌ترین علت درد سینه سمت راست زنان شیرده، عفونت و التهاب مجاری شیری می‌باشد. از علائم عفونت مجاری می‌توان به تب و لرز، ایجاد رگه‌های قرمز بر روی سینه و سوزش نوک سینه بعد از شیردادن اشاره کرد.

همچنین ممکن است نوک سینه فرد دچار ترک‌خوردگی و سوزش شده باشد و به‌صورت قرمز براق، پوسته پوسته و دارای تاول ظاهر شود.

بارداری

علت درد سینه سمت راست زنان زنان باردار اغلب به‌علت نوسانات هورمونی می‌باشد. افزایش هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بارداری منجر به افزایش جریان خون در سینه شده و به ‌دنبال آن درد و تورم در سینه‌ها ایجاد می‌شود.

همچنین ممکن است به‌ دنبال ترشح هورمون پرولاکتین و تشکیل غدد شیری نیز فرد احساس درد و ناراحتی در سینه خود داشته باشد.

درمان درد سینه در زنان

از راهکارهای خانگی درمان درد سينه در خانم‌ ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پوشیدن لباس زیر مناسب

دوش­گرفتن با آب گرم

ماساژدادن سینه‌ها با روغن

استفاده از پماد حاوی مسکن (در زنان غیرشیرده و غیرباردار)

استفاده کمتر از کافئین، نمک، لبنیات و غذاهای پرچرب

مصرف مکمل‌ ویتامین E و روغن ماهی

مصرف داروهای هورمونی مانند قرص‌های ضد بارداری و مکمل‌های پروژسترون نیز ممکن است در کاهش درد سینه موثر باشد. خانم‌ها به‌طور کلی به‌جهت اهمیت علل قلبی در ایجاد درد قفسه سینه، بهتر است به ‌محض مواجهه با علائم شدید و دردهای آزاردهنده قفسه سینه، جهت تشخیص علت درد سینه سمت راست زنان به متخصص قلب مراجعه کنند.

درد قفسه سینه یکی از شایع‌ترین موارد مراجعه افراد به پزشک بوده و به‌علت اهمیت آن باید بسیار مورد توجه واقع شود. از علت درد سینه سمت راست زنان می‌توان به حملات عصبی، کشیدگی و پارگی عضلات، شکستگی دنده، بازگشت اسید معده، التهاب غضروف دنده، زونا، التهاب کیسه صفرا و پانکراس اشاره کرد.

همچنین در دوران بارداری به دنبال نوسانات هورمونی و رشد غدد و مجاری شیری ممکن است زنان احساس درد و ناراحتی در سینه‌های خود داشته باشند. مصرف کمتر لبنیات و غذاهای پرچرب و ماساژ دادن سینه‌ها با روغن می‌تواند درد سینه را بهبود بخشد.

Reza Magh

رضا از زمانی که با کامپیوتر و اینترنت آشنا شده است شیفته ی این دنیا است ، علاقه زیادی به بحث های علمی و بحث آزاد در مورد مسایل اجتماعی ، فرهنگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *